به گزارش پایگاه خبری استان سازان، یعقوبعلی نظری در جمع خبرنگاران درباره وضعیت بهسازی راههای استان خراسان رضوی، اظهار کرد: وضعیت 38 درصد راههای اصلی و 40 درصد راههای فرعی نامطلوب است، پروژه روکش کردن راهها از ابتدای تابستان 1401 آغاز شد و تا امروز از هزار کیلومتر بهسازی راه عبور میکنیم. 38 درصد از راههای اصلی باید بهسازی سنگین شود یعنی باید هزینهای معادل 40 درصد هزینه ساخت را انجام دهیم تا چالهها را پر و روکش کنیم.
وی تصریح کرد: توافق شده که هزار کیلومتر دوم هم با قدرت آغاز شود که البته هزینه قسمت دوم با احتساب تورم حدود 2 هزار میلیارد تومان خواهد بود و برنامه ما در طرح تحول بهسازی راه برای 3 هزار کیلومتر پیشبینی شده است.
استاندار خراسان رضوی ادامه داد: یکی از مشکلات بزرگ ما وضعیت روسازی راهها است، با ارزیابی سامانهای جادهها اسکن میشوند و سامانه بر اساس دو معیار یعنی چالهها و ناهمواریهای سطح محورها، جاده را آنالیز میکند و به آنها نمره میدهد.
نظری عنوان کرد: بر اساس برداشتی که در سال 1401 از راههای استان انجام شد حدود 2 هزار و 808 کیلومتر یعنی حدود 72 درصد از 3 هزار و 879 کیلومتر راه شریانی اصلی ما نیازمند اقدام تشخیص داده شده که بر اساس برآورد، اعتبار 3 هزار و 700 میلیارد تومانی نیاز دارد.
وی تصریح کرد: در حوزه راههای فرعی از مجموع 2 هزار و 37 کیلومتر حدود هزار و 769 کیلومتر نامناسب تشخیص داده شده، این عدد را معادل 87 درصد راههای فرعی دانست که نیمی از این میزان بحرانی است.
استاندار خراسان رضوی گفت: این هزار کیلومتر در محور مشهد به نیشابور و سبزوار و نیز محدوده شهرستان رشتخوار و خواف انجام شده است. برای روکش و آسفالت این راهها 760 میلیارد تومان از منابع ملی و 261 میلیارد تومان از منابع استانی هزینه شده که با احتساب قیمت قیر، حدود هزار و 500 میلیارد تومان شده است.
نظری خاطرنشان کرد: توافق شده که هزار کیلومتر دوم هم با قدرت آغاز شود و البته هزینه قسمت دوم با احتساب تورم حدود 2 هزار میلیارد تومان خواهد بود. برنامه ما در طرح تحول بهسازی راه برای 3هزار کیلومتر پیشبینی شده است.