به گزارش استانسازان، مهدی جمالینژاد، استاندار اصفهان در همایش تخصصگرایی در روابط عمومی با تأکید بر تحول بنیادین در وظایف روابط عمومیها، این واحدها را نه صرفاً یک اداره، بلکه «قلب تپنده ارتباط میان دولت و مردم» خواند.
جمالینژاد ضمن اشاره به شرایط کنونی کشور، خواستار تبدیل شدن روابط عمومیها از یک واحد پاسخگو به «راوی صادق» تلاشها، دستاوردها و چالشهای دولت در مسیر ساختن «شبکه اطلاعرسانی واحد دولت» شد.
وی در تشریح مأموریتهای نوین و حیاتی روابط عمومیها و مدیران رسانهای استان، روابط عمومی را «زبان و روایتگر مردم و دولت» نامید و اظهار کرد: در شرایط فعلی، هر اقدام و تصمیم اجرایی، بدون روایت صحیح و به موقع، نادیده گرفته خواهد شد؛ لذا رسالت اصلی شما بازگو کردن واقعیتها به زبان مردم است.
استاندار اصفهان با ترسیم افقی جدید برای فعالیتهای رسانهای، وظیفه روابط عمومی را فراتر از اطلاعرسانی معمول دانست و بیان کرد: امروز روابط عمومی باید سه مأموریت اصلی «روایت امید»، «تبیینکننده واقعیت» و «تولید اعتماد اجتماعی» را دنبال کند.
جمالینژاد تاکید کرد: جامعه بیش از هر زمان دیگری به گفتوگو و شفافیت نیاز دارد و این مهم تنها از طریق تبدیل شدن روابط عمومی از پاسخگو به روایتگر صادق محقق میشود.
وی افزود: وظیفه روابط عمومی این است که به مردم بگوید، دولت در حال انجام چه کارهایی است، چرا انجام میدهد، و چگونه آثار آن به زندگی مردم میرسد.
استاندار اصفهان لازمه کارآمدی دولت را داشتن یک صدای واحد و منسجم خواند و با تاکید بر همافزایی رسانهای، گفت: دولت نیازمند صدایی است که از هر دستگاه، یک پیام واحد از خدمت و کارآمدی مخابره کند.
جمالینژاد پیوند مؤثر روابط عمومیها با رسانههای رسمی، محلی و ملی را یک ضرورت دانست و هماهنگی کامل میان روابط عمومیها، صداوسیمای استان و رسانههای دیجیتال را به مثابه ایجاد «شبکه اطلاعرسانی واحد دولت» توصیف کرد.
وی «امیدآفرینی» را مأموریت اصلی و اجتنابناپذیر حوزه اطلاعرسانی قلمداد کرد و متذکر شد: جامعهای که امید دارد، پویاتر، خلاقتر و سازندهتر است؛ امید نه با شعار، بلکه با ترسیم تصویر درست از پیشرفتها و ارائه ملموس خدمات ایجاد میشود.
استاندار اصفهان از مدیران روابط عمومی خواست که هر طرح، پروژه و خدمت را در قالب «روایت امید» بازتاب دهند تا حس تلاش نتیجهبخش به مردم منتقل شود، و با اشاره به تجربیات مدیریتی، بر «ضرورت پیوست رسانهای در تصمیمات کلان» پافشاری کرد و افزود: هیچ سیاست اقتصادی یا اجتماعی بدون پیوست رسانهای موفق نخواهد شد، همانگونه که در دولت تأکید شده، باید پیش از اجرای طرحها، افکار عمومی آماده و اقناع شود.
جمالینژاد هدف از این پیوست را پیشگیری از بروز شایعات، سوءبرداشتها و نگرانیهای غیرواقعی در جامعه دانست و با تأکید بر اعتمادسازی و افزایش سرمایه اجتماعی، روابط عمومیها را «پاسداران بزرگترین سرمایه دولت» یعنی اعتماد عمومی معرفی کرد و خواستار آن شد که هر روابط عمومی، آینهای شفاف از عملکرد سازمان باشد، نه تریبونی برای تبلیغات صرف.
وی، به نقش روابط عمومی در اقتصاد و بخش خصوصی اشاره کرد و خواستار آن شد که رسانهها و روابط عمومیها صدای بخش خصوصی نیز باشند و تلاشها و نوآوریهای کارآفرینان را بازتاب دهند.
استاندار اصفهان با تأکید بر اینکه امنیت روانی و رسانهای سرمایهگذار، مقدمه توسعه اقتصادی است، معرفی الگوهای موفق و روایت مسیرهای موفقیت در فضای اقتصادی را نوعی خدمت فرهنگی دانست.
جمالینژاد آینده روابط عمومی را در گرو بهکارگیری «دانایی، فناوری و اخلاق» دانست و تصریح کرد: روابط عمومی امروز دیگر محدود به بیانیه و خبر نیست؛ باید دادهمحور، تحلیلی و فناورانه عمل کند.
وی بهرهگیری از ابزارهای نوین اطلاعرسانی، هوش مصنوعی، تحلیل افکار عمومی و سواد رسانهای را جداییناپذیر از روابط عمومی نوین خواند و تاکید کرد: اخلاق رسانهای و صداقت در اطلاعرسانی باید ستون اصلی کار مدیران باشد.
استاندار اصفهان با بیان اینکه روابط عمومیها چشم و گوش دولت در جامعه و زبان گویای مردم در برابر دولتاند، عنوان کرد: بیتردید، توسعه، پیشرفت و رضایت اجتماعی بدون روابط عمومی حرفهای و مؤثر ممکن نیست.
جمالینژاد از همه مدیران روابط عمومی استان خواست با انگیزه، تخصص و همافزایی، در مسیر تحقق دولت پاسخگو، شفاف و مردمی گام بردارند.