۱-در آسیب شناسی شاخصهای نظام کارآمد اداری-اجرایی عموما به مدیریت عالمانه و موفق در اجرای برنامههای عمومی، ترجمان سیاستها به واقعیتهای ملموس مردم، عقلانیت در خط مشی و سیاستگذاریها، واقع نگری در بیان و نقد مسائل مبتلابه مردم، اعتقاد به اثربخشی اعتماد مردم به دولت و سرمایه اجتماعی دولت، برنامه محوری و عدول از اقدامات هیجانی، نگاه تحولی در حل مسئله، شفافیت قابل دسترس و رویکرد مسئله محور و تخصصی پیرامون مشکلات مردم اشاره میشود، مبانی رویکرد مدیریت عالی استان همدان در دوره یک ساله اخیر حرکت در چارچوب مذکور بوده است و نوعا در گفتمان و برنامههای اعلامیو اعمالی ایشان به ظرافت تعقیب شده است.
ذکر این نکته لازم است که مشی و رویکرد مدیریت عالی استان در واقع امر به عنوان نقشه راه فراروی مجموعههای اداری و اجرایی استان ترسیم و به اجرا گذاشته میشود.
۲- نظام اداری و اجرایی کارگزار اجرای سیاستها و برنامههای دولت در دو سطح ملی و محلی است و به دلیل نقش اثرگذار در زندگی و سرنوشت آحاد جامعه، کارآمدی آن بستر توسعه و رشد جامعه است و یا میتواند باعث ضعف و ناکارآمدی نظام حکمرانی کشور شود چرا که بنا بر رویکردهای نطام اداری و اجرایی، برنامههای توسعهای طراحی و منابع کشور تخصیص داده شده و مدیریت و اجرا میشوند لذا میبایست کاملا کارآمد و اثرگذار باشد.
شرایط مورد اشاره در خصوص جایگاه نظام اداری و اجرایی در دو سطح ملی و محلی قابل انطباق است و در همین راستا نگرش مدیریت عالی استان همدان بر انگاره اصولی «دولت محلی» به عنوان ترجمان اهمیت و نقش بی بدیل کارآمدی نظام اجرایی و اداری در پیشبرد برنامههای تحولی و توسعه استان مبتنی بوده است و در همین راستا تلاش برای بکارگیری ظرفیتهای استانی در تصمیم سازیها و رویکرد حل مسئله به موضوعات لاینحلی که بعضا بیش از دو دهه در استان بلاتکلیف بودهاند قابل اشاره است.
۳-از دیگر مؤلفههای کارآمدی نظام اجرایی و اداری ضرورت استقرار مدیریت مبتنی بر نتیجه است، ساختار اداری و اجرایی برای افزایش بهرهوری وکارآمدی میبایست با رویکرد فنی و کارشناسی از ایدههای جدید و ابتکارات خلاقانه مدیریتی استقبال کند که یکی ازاین بایستهها، مدیریت عملکرد مبتنی بر نتیجه است برونداد یک دستگاه اجرایی و خدماتی در نهایت امر کسب رضایت مردم است و در سیاستگذاری و اجرای برنامههای توسعه ضروری است نتیجه عملیاتی اجرای برنامهها مبتنی بر اثربخشی اجتماعی و اثرگذاری ملموس بر زندگی روزه مره مردم دیده شود و به تعبیری رافع مشکلات شهروندان باشد تحقق این مهم منوط به صرف نظر از اقدامات شعاری و احساسی و بلااثر در زندگی شهروندان است،در نگرش اجماع ساز مدیریت عالی استان ضمن تاکید بر فضای امیدآفرینی و مثبت اندیشی، برنامههای تحولی و توسعه استان که در واقعیت رافع گره از مشکلات مردم و پاسخگوی بخشی از مطالبات باشد مورد تاکیدبوده است.
۴-مسئلهمحوری و تلاش برای حل مسئله ضرورت دیگر شرایط موجود استان است در نگرش مدیریتی استاندار محترم همدان مسئلهمحوری و تلاش برای حل مسئله در اولویت است و لازمه تحقق این اصل مدیریتی طرح و نقد درست مسائل است که در گام بعدی برای آن راهحل دقیق و مشخصی اتخاذ شود و در همین جهت رویکرد تخصصی و فنی در بررسی مسائل در عمل باعث اتخاذ تدابیر و تصمیمات موثر اجرایی شده است، این مشی مدیریتی از مؤلفههای مهم در کارایی دستگاههای اجرایی و اداری استان است.
۵-نگرش اجماع ساز استاندار محترم همدان نقش موثری در ورود و به میدان آوردن ظرفیتها و قابلیتهای موجود استان در جهت توسعه و تعالی منطقه داشته است. عدول از محافظه کاریهای مدیریتی و بخشی نگریهای بلااثر فضای تحولی جدیدی فراروی مدیریت استان قرار داده که زمینه افق گشایی جدیدی در فرایند برنامهریزی و اقدامات توسعهی استان خواهد بود.
ضمن اذعان به برخی مشکلات موجود که رسیدگی به آنها در دستور کار مدیریت استان و دستگاههای اجرایی است، علی ایحال مشی متوازن استاندار محترم همدان در یک سال اخیر با درنظرداشت مبانی مدیریتی مورد اشاره، شرایط و فضای جدیدی بوجود آورده و به نظر میرسد در نگرش عمومی به عملکرد مدیریتی و کارنامه اجرایی استان اثرگذار بوده و ارزیابی اخیر معاونت اجرایی ریاست جمهوری گویای این حقیقت است.