به گزارش پایگاه خبری استان سازان، ابوالفضل چمندی اظهار کرد: همچنین احداث خط ریلی خواف- هرات، کشور افغانستان را به آبهای گرم وصل میکند.
وی با اشاره به پیگیریها و تلاش انجام شده برای راه اندازی قطار خواف-هرات طی یکسال گذشته ادامه داد: ۲۲۵ کیلومتر مسیر ریلی با کشور افغانستان وجود دارد که اکنون تا منطقه روزنک رسیده است و حدود ۷۰-۸۰ کیلومتر دیگر آن باقی مانده است. با راه اندازی این خط در سال امکان جابهجایی ۶ میلیون تن کالا وجود دارد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی اضافه کرد: در حال حاضر ایستگاه روزنک به عنوان ایستگاه پایانی این خط در نظر گرفته شده است و از این ایستگاه به عنوان سکوی بهرهبرداری استفاده میشود و امیدواریم تا ۲ سال آینده، خط ریلی خواف- هرات به طور کامل به بهره برداری برسد.
چمندی گفت: احداث این خط ریلی، مسئله قاچاق سوخت را نیز تحت تأثیر خود قرار داده است و بدین ترتیب از خسارتهای احتمالی جلوگیری میشود.
وی بیان کرد: امیدواریم افزایش همکاریهایی مانند احداث خط ریلی خواف-هرات با افغانستان مسئله آب را نیز تحت تأثیر مثبت قرار دهد.
معاون استاندار خراسان رضوی گفت: آمریکا در منطقه به دنبال این است که ایران را از فضای همکاری با کشورهای همسایه دور کند و خط ریلی موازی این خط را راه بیندازد؛ و تعلل باعث میشد این نقشه آمریکاییها به نتیجه برسد.
چمندی با اشاره به اینکه اکنون نقشه دشمنان نقش برآب شده است، افزود: به محض اینکه صدای سوت قطار در روزنک هرات شنیده شد، رسانههای خارجی نسبت به آن واکنش نشان دادند.