به گزارش پایگاه خبری استانسازان؛ علی باستین در گفتوگو با ایرنا در بوشهر اظهار کرد: پنجمین نمایشگاه خرما و محصولات وابسته که با حضور گسترده فعالان این صنعت از سراسر کشور در بوشهر در حال برگزاری است زمینهای ایجاد کرده تا مشکلات این بخش، ظرفیتها و پتانسیل های صادراتی مورد بحث قرار گیرد.
وی افزود: در کنار حضور فعالان این صنعت در قالب نمایشگاهی، برگزاری میز ملی خرما در روز گذشته و همایش ملی خرما که امروز برگزار میشود کمک میکند تا زمینه توجه به این محصول در یک قالب کشوری بیشتر دیده شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر تصریح کرد: حضور رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، روسای اتاق های بازرگانی اکثر استانهای کشور در کنار انجمنها و مراکز فعال در حوزه صادرات محصولات غیرنفتی در طی برگزاری نمایشگاه سبب شده که نقاط ضعف و قوت موجود در صنعت خرما بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.
باستین ادامه داد: دولت برنامههای خوبی در عرصه تسهیل صادرات محصولات در نظر گرفته که میتوان از این ظرفیتها برای محصول خرما استفاده کرد.
وی با اعلام این که معیشت مردم استان بوشهر با خرما و تجارت دریایی گره خورده، بیان کرد: در حوزه محصول خرما با یک سری مشکلات و موانعی روبهرو هستیم که مهمترین آن پایین بودن کیفیت بستهبندی است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر تصریح کرد: این موضوع به شکل معناداری در بازارهای جهانی خود را نشان میدهد و زمینه چالش برای گرفتن بازار خرمای منطقهای و جهانی را از استان سلب میکند.
باستین با اعلام این که به نسبت گذشته وضعیت مطلوب شده اما همچنان کافی نیست، ادامه داد: نیاز است با استفاده از فنآوری های جدید و تولیدات شرکت های دانش بنیان نسبت به ارتقا کمی و کیفی بسته بندی خرما اقدام شود.
وی با اعلام این که در چهار نمایشگاه سالانه ملی خرما در بوشهر نتایج خوبی احصا شده است، گفت: با مرور و تجربه اندوزی فعالان صنعت خرما و نیازسنجی و مطالعات در این زمینه، امسال به نسبت سنوات پیش شاهد دست آوردهای خوبی برای به معرض دید گذاشتن صنایع مرتبط با بسته بندی خرما در نمایشگاه هستیم.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر یادآور شد: انتظار میرود در این نمایشگاه انتظارات تجاری فرهنگی و اقتصادی بین شرکت های بخش خصوصی کشور که در اینجا حضور دارند شکل بگیرد و فرصتی ایجاد شود تا زمینه ارتقا تولید محصول، شیوه های نوین و به روز بسته بندی، اشتراک تجربیات حضور در بازرهای جهانی و صادرات فراهم شود.
باستین گفت: هدف فقط برگزاری یک نمایشگاه نیست بلکه به دنبال آن هستیم که ضمن ارتقا درامد فعالان این صنعت از کشاورز تا مراکز تولیدی مرتبط و صادرکننده، نقش خرما در صادرات کشور نیز پر رنگ تر شود.