به گزارش استانسازان، نرگس مرادخانی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان با تاکید بر پرهیز از ارائه آمار خام و تحلیل اطلاعات، اظهار کرد: باید بررسی کنیم که افزایش یا کاهش صادرات هر کالا به چه دلایلی رخ داده است و بر اساس آن، سیاستگذاریهای حمایتی و اصلاحی شکل بگیرد.
مرادخانی بیان کرد: در حال حاضر سامانه گمرک جمهوری اسلامی ایران امکان دریافت فایلهای آماری را به راحتی فراهم کرده اما لازم است گمرک، سازمان صمت و اتاق بازرگانی با مسئولیت مشخص، مشترکا دلایل نوسانات صادرات را شناسایی و تحلیل کنند.
وی با اشاره به برخی موارد خاص در صادرات نیز، عنوان کرد: برای نمونه، انجمن کفش اعلام کرده حدود ۵ میلیون دلار صادرات غیرمستقیم داشته است که باید بررسی شود؛ چرا این صادرات از گمرکات دیگر استانها انجام شده و چرا زنجان در آمار رسمی بینصیب مانده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان با اشاره به صادرات اقلام استراتژیک مانند گوشت مرغ و شیر خشک، خاطرنشان کرد: این کالاها یارانه دریافت میکنند یا با کمبود در بازار داخلی مواجهاند؛ بنابراین لازم است صادرات آنها دقیقتر بررسی و تحلیل شود که چگونه و تحت چه شرایطی صادر شده است.
مرادخانی تصریح کرد: در ارائه گزارشها لازم است اطلاعات بهروز و دقیق از دستگاههای اجرایی مربوطه اخذ شود؛ برای نمونه، در زمینه کارتهای بازرگانی ممکن است اختلافاتی در آمار وجود داشته باشد که باید با همکاری گمرک، صمت و اتاق بازرگانی رفع شود.
وی با اشاره به موضوع صنعت کفش زنجان، تاکید کرد: همچنان حمایتهای فنی، تخصصی و زیرساختی از این صنعت ادامه دارد و در قالب تخصیص زمین و ایجاد زیرساخت به جد پیگیر هستیم تا صادرات این صنعت از گمرک استان نه از استانهای دیگر انجام شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان درباره محدودیتهای مالی نیز گفت: متأسفانه بخش عمدهای از بودجهها در سطح ملی مدیریت میشود و استانها تنها پنج درصد از بودجهها را در اختیار دارند با این وجود، تلاش میکنیم با استفاده از ظرفیتهای قانونی موجود، حمایتهای هدفمند از صادرکنندگان را دنبال کنیم.
مرادخانی اظهار کرد: بازاریابی و برندسازی از وظایف بخش خصوصی است اما بخش دولتی نیز باید دقیقا بداند که چه کمکی از آن بر میآید؛ اگر فعال اقتصادی با مشکل خاصی مواجه است، باید صریح اعلام کند تا در حد توان آن را پیگیری و رفع کنیم.