به گزارش استانسازان، حسن نوریزاده، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: در موضوع تردد مسافر و زائر بین مشهد و تهران ما بیشترین حجم جابهجایی را داریم و یکی از راههایی که هم ارزان قیمت باشد و هم امنیت مسافر حفظ شود، راه آهن و قطار است؛ این موضوع دستور خود رهبری نیز است.
نوریزاده با بیان اینکه این قطار سریعالسیر و قطار برقی مشهد باید سریعتر راهاندازی شود، عنوان کرد: پس از بررسی کارشناسان فنی و با توجه به اعتبارات موجود در وضعیت اقتصادی کشور مقرر شد که در فاز اول راهآهن موجود مشهد-تهران به برقی ارتقا پیدا کند؛ این باعث میشود که قطار ۱۹۰ تا ۲۲۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند.
وی تصریح کرد: از سوی دیگر با توجه به اینکه کریدور شمال به جنوب در حوزه باری برای ما بسیار حائز اهمیت است و در واقع اقتصادی است، ادامه توسعه و برقی کردن خط قطار از سرخس تا مشهد و از تهران تا تبریز و چشم ثریا جهت اتصال به حوزه کشور ترکیه و اروپا با هر دو نگاه یعنی هم باری و هم مسافری-باری توجیه اقتصادی دارد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه این موضوع در دستور کار اول قرار گرفته و در حوزه استان هم مصوب شده است، گفت: ما به سرعت به دنبال اجرایی شدن این طرح هستیم؛ البته یک طرح دیگر هم است، «سریعالسیر» که باید مطالعات آن انجام شود؛ چون از لحاظ هزینه اجرای برقی کردن قطار مشهد- تهران حدود ۲ میلیارد دلار هزینه دارد و سریعالسیر که تنها دو ساعت فاصله را کاهش میدهد، ۲۰میلیارد دلار.
نوریزاده با بیان اینکه اگر از این قطار به جهت مسافری و زیارتی باشد، طبیعتاً دو ساعت کاهش زمان منطقی نیست و توجیه ندارد، اضافه کرد: با توجه به وضعیت اقتصادی و اعتبارات، برقی کردن قطار مشهد به تهران در فاز اول قرار دارد که مطالعات این پروژه انجام شده است اما اینکه اجرای این پروژه چقدر زمان میبرد، مسئولین راهداری باید پاسخ دهند.
وی تاکید کرد: استاندار خراسان رضوی بر این موضوع تمرکز ویژهای دارند و اگر اهتمام وی نبود، به این فاصله کم این اتفاقات نمیافتاد.