امروز جمعی از رانندگان حملونقل تانکری با تجمع در مقابل استانداری،اعتراض خود را به راه اندازی سیستم نوبت دهی مکانیزاسیون اعلام و خواستار لغو آن شدند.
این رانندگان معتقدند با راهاندازی این سیستم از تعداد بار آنها کاسته خواهد شد و آنها را متضرر خواهد کرد.
سعید فتحاللهی یکی از این رانندگان در گفتوگو با تسنیم، با اشاره به علت این تجمع و بیان اینکه طبق قانون سازمان راهداری کشور نوبتدهی باید توسط انجمن صنفی رانندگان کامیون باشد، گفت: متأسفانه قرار است در استان ایلام این امر به یک پایانه بار خصوصی واگذار شود که هیچ سودی برای ما رانندگان ندارد.
وی به کمبود بار در استان اشاره داشت و گفت: با راهاندازی این سیستم همان تعداد بار کم که مربوط به پتروشیمی هست نیز از دست میدهیم.
این راننده تانکر به نبود امکانات رفاهی برای رانندگان در مجاورت پتروشیمی ایلام (مبدأ بار) و همچنین اسکله بندرعباس (مقصد بار) اشاره داشت و گفت: مکاتباتی با راهداری و شرکت پتروشیمی ایلام در این زمینه صورت گرفته که بینتیجه مانده است.
فتح اللهی در ادامه مشکلات عدیده و گلایههای این قشر از راهداری را عنوان کرد و گفت: هیچ خدماتی شامل لاستیک و روغن سهمیهای برای کامیونداران توسط اداره راهداری استان ارائه داده نشده است. متأسفانه دستمزد هر بار بعد از گذشت یک ماه یا 45 روز پرداخت میشود که آن هم کفاف هزینههای سنگین کامیون را هم نمیدهد، چه برسد به آنکه بتوان با این درآمدها یک زندگی معمولی را چرخاند.
سیدغلامحسین گرشاسبی مدیرعامل شرکت پتروشیمی ایلام در گفتوگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به اینکه این تجمع ارتباطی با این شرکت ندارد گفت: به دلیل مسائل ایمنی تانکرها نباید مقابل پتروشیمی تجمع داشته باشند و باید فضایی برای ساماندهی و کنترل آنها در نظر گرفته شود که در این راستا با استانداری مکاتباتی صورت گرفته است.
وی گفت: با راهاندازی پایانه باربری برای این کامیونها در شهرستان چوار، نوبتدهی به صورت الکترونیک بوده و امکان سوءاستفاده خیلی کم خواهد شد.
عمران ارکوازی رئیس انجمن صنفی رانندگان شهرستان چوار نیز در این رابطه به خبرنگار تسنیم گفت: استان ایلام با سایر استانهای کشور در زمینه وجود بار فرق داشته و میزان بار کمتری دارد.
وی با اشاره به وجود هزینههای بالای تعمیرات و نگهداری کامیونها، افزود: در صورت راهاندازی سیستم نوبتدهی مکانیزاسیون با وجود تعداد کم بار در این شهرستان که مربوط به شرکت پتروشیمی است، عملاً با توجه به احتمال بالای حضور رانندگانی از استانهای همجوار برای دریافت بار، تعداد نوبت بار در روز برای رانندگان بومی به شدت کاهش خواهد داشت و مشکلات زیادی را برای این قشر در استان به همراه دارد.
ارکوازی با بیان اینکه در سالهای گذشته نوبتدهی بار توسط انجمن صورت گرفته و هیچگونه نارضایتی در این زمینه وجود نداشته است، افزود: تمام رانندگان کامیون به راهاندازی این سیستم معترض بوده و خواستار لغو آن در استان هستند.
مصطفی نیاکان رئیس اداره حملونقل کالا در این رابطه با بیان اینکه حملونقل محمولات پتروشیمی به دو گروه بارگیر تانکری و کفی تقسیم شده است، گفت: در طول روز حدود 40 محموله پلیاتیلن و 15 محموله تانکری توسط ناوگان باری (تانکری و کفی) از این شرکت بارگیری میشود.
وی با اشاره به نوبتدهی اعلام بار توسط دو انجمن جداگانه تانکر داران و انجمن ناوگان کفی، گفت: در سال 1400 پایانه بار امید چوار در این شهرستان (محل استقرار شرکت پتروشیمی ایلام) افتتاح شده است،که نوبتدهی ناوگان کفی توسط این پایانه انجام میشود.
نیاکان گفت: رانندگان تانکری با سیستم الکترونیک اعلام بار مخالف هستند و معتقدند در صورت عملی شدن این برنامه، تمام نیروهای غیربومی نیز برای دریافت بار در این سامانه ثبت نام میکنند که باعث کاهش بار برای رانندگان بومی میشود. جلسهای امروز در محل راهداری شهرستان چوار برای رفع این مشکل با حضور عوامل استانداری، فرمانداری، پتروشیمی، راهداری، مدیریت بحران، شرکت نفت و نماینده انجمن تانکرداران برگزار میشود.