به گزارش پایگاه خبری استانسازان؛ به نقل از ایرنا، هنگامی که از کنارشان رد شدم، یکی از آنها پرسید: تاکسی میخواهی؟ نگاهی کردم و خودرویی ندیدم، به جز چند دستگاه موتورسیکلت که روی جک وسط پارک شده بود، پرسیدم منظورت با موتور است؟ با تکان دادن سر به من پاسخ مثبت داد و گفت: سوار شو، من تقاطع ولیعصر بودم که پس از حرکت به راکب موتورسیکلت گفتم: بازار میروم، بهم گفت فقط محکم بشین؛ با عبور از کوچه پس کوچهها سریعا به مقصد رسیدیم، بعد از اینکه که کرایه را پرسیدم، متوجه شدم قیمت آن ۲ هزار تومان بالاتر از تاکسی خودرویی است. همین بالا بودن نرخ کرایه موتور نسبت به خودرو موجب شد تا از مجید، راکب ۲۶ ساله علت را بپرسم، او گفت که دور زدن ترافیک درون شهری و خریدن زمان خود بهترین دلیل قانع کننده برای بالا بودن کرایه موتور سیکلت است، در ادامه و از لا به لای صحبتهای او متوجه شدم ۱۰ تا ۱۵ تاکسی موتوری در یکی از محلات پرتردد قزوین مثل مجید فعالیت میکنند. اما برای من جای تعجب بود که چرا راکبان تاکسی موتوری نه کلاه ایمنی به سر دارند و نه برای مسافرشان این امکان را فراهم میکنند؛ به هرحال مسافر هدفش رسیدن به مقصد است و باید حداقل ایمنی لازم در این موارد رعایت شود، نه اینکه مخاطرات موتورسواری را به جان بخرد. آن طور که مجید توضیح میداد، کارمندان، دانشجویان و حتی بانوان جوان بیشتر از سایر اقشار از تاکسی موتوری استقبال میکنند، چرا که سرعت بالای این موتورها در مقایسه با خودرو و همچنین عبور از جاهایی که در هنگام ترافیک سنگین میسر نیست، برای خیلی از مشاغل قابل توجه است. تاکسی موتوری اگرچه چندان در شهر قزوین گسترش نیافته است، اما این نوع حملونقل پدیده جدیدی در کشور نیست و شهرهای شمالی کشور، مخصوصا در استان گیلان چند دهه است که از این نوع حملونقل استفاده میکنند؛ حدود سه سال پیش نیز برخی از راهاندازی تاکسی موتوری در شهرستان تاکستان نیز خبر داده بودند. سعید احمدیان، مدرس سیاستگذاری شهری و کارشناس علوم اجتماعی در رابطه با پدیده تاکسی موتوری به خبرنگار ایرنا میگوید: تاکسی موتوری یا تاکسی سه چرخه مخصوص شهرهای با جمعیت بالا و دارای مسیرهای خاکی و روستایی است؛ به عنوان مثال در برخی از نقاط کشورهای اروپایی مثل لندن و یا در آسیا مثل فیلیپین، تایلند، هند و حتی چین قدیم که بیشتر راههای آن پر ترافیک، خاکی و بین مزارع بود، استفاده از سه چرخه نفربر و تاکسی موتوری کاربرد فراوانی داشت. وی اضافه کرد: در کشور ما استفاده از تاکسی موتوری مخصوص استانهای شمالی کشور مثل مازندران و گیلان بود، بعدها این مدل حملونقل به مشهد، قم، کرج و تهران سرایت پیدا کرد، دلیل عمده آن هم در شرایط فعلی فرار از ترافیک سنگین در کلان شهرها است. احمدیان ادامه داد: تاکسی موتوری در استان قزوین را باید از شهرستان تاکستان جستوجو کرد، در این شهرستان به دلیل وجود بالای باغداران و کشاورزان استفاده از موتورسیکلت کاربرد فراوانی دارد، این روش تاکسی در برخی از شهرهای آن مثل اسفرورین آغاز شد و در نهایت به کل تاکستان کشیده شد، اما اکنون الگوی تاکسی موتوری به مرکز استان، یعنی قزوین هم سرایت پیدا کرده و مورد توجه شهروندان آن قرار گرفته است. به گفته این کارشناس علوم اجتماعی، استفاده از تاکسی موتوری در قزوین کاملا قابل پیش بینی بود، چون در چند سال گذشته با معضل اساسی ترافیک در مرکز شهر روبهرو بودیم و همین موضوع سبب شد تا وسیلهای سریع و آسان برای حملونقل مورد استفاده قرار گیرد. احمدیان تاکید کرد: راهبرد ما در قبال تاکسی موتوری باید ساماندهی و مدیریت این پدیده باشد، به هرحال جامعه ناگزیر به سمت پدیدههایی پیش میرود که نیازمند برنامه ریزی است؛ متأسفانه تاکسی موتوری تاکنون هیچگونه صنف یا اتحادیهای نداشته و نبود این جایگاه سبب میشود که این پدیده با انواع مخاطرات اجتماعی همراه شود. وی با بیان اینکه مسافر تاکسی موتوری باید از ایمنی لازم برای حملونقل برخوردار شود، اظهار کرد: حرکت با سرعت بالا آن هم بدون کلاه ایمنی و همچنین عدم امکان استعلام گواهی نامه راکب موتورسیکلت همگی میتواند آبستن یک حادثه خطرناک تا سر حد فوت باشد. معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قزوین در رابطه با پدیده تاکسی موتوری به خبرنگار ایرنا میگوید: از نظر قانونی هر گونه وسیلهای که در گروه حملونقل قرار میگیرد باید دارای مجوزهای رسمی باشد، در حال حاضر در هیچ کجای کشور مجوزی برای حمل مسافر با موتورسیکلت داده نشده و آن را یک وسیله ناایمن ارزیابی کردهاند. اسماعیل عرشیان با بیان اینکه تاکسی موتوری یک عمل غیرمجاز است، اضافه کرد: دستگاههای قانونی باید با این پدیده برخورد لازم را داشته باشند، در برخی از شهرها مثل تهران و مشهد ما علاوه بر جابهجایی مسافر، شاهد جابهجایی بار با موتورسیکلت نیز هستیم که به هر صورت همگی غیرمجاز هستند. وی با بیان اینکه افزایش استفاده از موتورسیکلت باعث سونامی تصادفات و تلفات انسانی شده است، بیان کرد: هم اکنون ۶۵ درصد تصادفات درون شهری قزوین به موتورسیکلت و عابر پیاده اختصاص دارد؛ متوسط این آمار در کشور ۷۰ درصد است و ما نیز نزدیک به میانگین کشوری هستیم. عرشیان ادامه داد: معضل تصادفات موتور سیکلت و اهمیت جان انسانها باعث شده تا وزارت کشور در حال تدیون برنامهای مدون و منسجم برای این موضوع باشد، چرا که نگرانیها از حملونقل با موتورسیکلت افزایش یافته و این میزان در دوره پساکرونا نیز با شدت بیشتری همراه بوده است. معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قزوین خاطرنشان کرد: خوشبختانه در شهر قزوین تعداد حملونقل با موتورسیکلت نسبت به تاکستان نگران کننده نیست، اما به هرحال اعمال قانون کردن آنها به سادگی ممکن نیست و باید مودر توجه قرار گیرد. تاکسی موتوری یکی از پدیدههای شغلی با خطرپذیری بالا در جامعه محسوب میشود که اگر مدیریت و برنامه ریزی مدونی روی آن صورت نگیرد، میتواند به عاملی برای افزایش و تصادفات و تلفات جادهای تبدیل شود، بهتر است که پلیس راهور و در مجموعه شورای ترافیک استان قزوین روی این موضوع برنامه ریزی کرده و با کارشناسی بیشتری در مورد آن تصمیم گیری کند.