به گزارش پایگاه خبری استانسازان؛ بعد از تغییر دولتها و روی کار آمدن کابینهٔ جدید، نمایندگان عالی دولت در استانها هم تغییر میکنند. استانداران در قامت نمایندهٔ عالی دولت در استانها حضور مییابند و تلاش میکنند طرحی نو در استان دراندازند. البته نمیخواهیم وارد این جزئیات شویم که آیا استاندار اختیارات کافی دارد تا بتواند «استاندار توسعهگرا» باشد؟ یا اینکه آیا اساساً استاندار وظیفهٔ توسعۀ استان را در چهارچوب قانون دارد یا اینکه او طبق قانون باید برقرار کننده امنیت در استان بوده و مجری برگزاری انتخابات باشد! از طرف دیگر این موضوع هم مطرح است که آیا استاندار نماینده «وزارت کشور» در استان است یا واقعاً «نمایندۀ عالی دولت» در استان؟ اگر نماینده عالی دولت است باید اختیارات داشته باشد، اما اگر نماینده وزارت کشور است که امنیت را در استان برقرار و انتخابات را برگزار کند که نباید توقع «توسعهگرا بودن» از او داشت. البته که طرح چنین موضوعی به تحریر و تقریر دیگری نیاز است که جایش در این مجال مزجات نیست. اما در اینجا به این موضوع میپردازیم که هر استانداری بعد از حضور در استان، به فکر این است که مدلی برای توسعه در نظر بگیرد و برای آن هم سندی تدوین کند. سال اول فعالیت استاندار (اگر غیر بومی باشد) به این میگذرد که استان را بشناسد؛ سال دوم شروع به نگارش و تدوین سند میکند، سال سوم (اگر در استان ماندگار باشد) سند را رونمایی میکند و سال چهارم (باز اگر در استان باشد) تلاش میکند سند دستاوردی عملیاتی داشته باشد و آن را به مدیران بالادستی ارائه کند؛ حالا در نظر بگیرید این 4 سال که تمام شود، استاندار بعدی که بیاید آیا همین کار را میخواهد تکرار کند یا شروع میکند همان سند تحول پیشین را ادامه میدهد؟! لازم نیست اینجا پاسخی به این پرسش بدهیم، فقط شما را دعوت میکنیم که در مورد تمام استانها در 10 سال گذشته در موتور جستوجوی گوگل واکاوی کنید ببینید به چه پاسخهایی میرسید! از آنجایی که در هفته گذشته استاندار چهارمحال و بختیاری در مورد آمادهشدن سند تحول استان سخن گفته بود، بر آن شدیم از حدود 10 سال پیش مسیر نگارش و تصویب سند تحول در استان چهارمحال و بختیاری را به مخاطبان ارائه کنیم. برای این کار فقط یک جستوجوی عادی در گوگل صورت گرفت که نتایج آن را در ادامه ارائه میکنیم:
26 تیر 1393 / کلیات سند توسعه شهرستانهای چهارمحال و بختیاری تصویب شد
خبرگزاری ایرنا از شهرکرد نوشت: کلیات سند توسعه شهرستانهای 9 گانه استان چهارمحال و بختیاری در شورای برنامه ریزی و توسعه استان تصویب شد. استاندار چهارمحال و بختیاری در شورای برنامهریزی و توسعه استان گفت: با توجه به اینکه در جزییات سند توسعه شهرستانهای استان مشکلاتی وجود دارد اشکالات این سند باید تا سه ماه آینده در کمیسیونهای تخصصی بررسی و رفع شود.
قاسم سلیمانی دشتکی از پیش بینی هشت بسته توسعه در این سند خبرداد و افزود: این بستهها شامل توسعه کشاورزی، صنعتی، شهری، روستایی و عشایری، پایوری فرهنگی، پایداری قلمروهای زیست محیطی، گسترش خدمات اجتماعی، گسترش خدمات زیربنایی و کاهش نابرابریهای ناحیهای است. وی تصریح کرد: برای تهیه سند توسعه شهرستانهای 9 گانه استان تحلیل سازمان فضایی موجود، محورهای توسعه، قابلیتها و کاستیها، فقدان تعادل ناحیهای، چالشهای پیشرفت شهرستانها و چشم انداز توسعه براساس روش اس. دبلیو. اٌ. تی (swot) مورد بررسی قرار گرفته است.
22 خرداد 95 / لزوم توجه به اولویتهای اصلی چهارمحال و بختیاری در تدوین سند توسعه استانی
خبرگزاری فارس از شهرکرد نوشت: «استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: در سند توسعه این استان باید از کلیات وارد جزئیات شویم و به اولویتهای اصلی استان از جمله آب شرب، کشاورزی، راهآهن، کشتهای گلخانهای، تکمیل زنجیره فولاد تا ورق، برنامههای فرهنگی و ... توجه کنیم. سلیمانی با اشاره به اینکه در تدوین سند توسعه این استان باید از کلیات وارد جزئیات و اولویتهای استان شویم بیان داشت: از رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی چهارمحال و بختیاری میخواهم که در تدوین این سند اولویتهای اصلی استان ازجمله آب شرب، کشاورزی، راهآهن، کشتهای گلخانهای، تکمیل زنجیره فولاد تا ورق، برنامههای فرهنگی و ... را مدنظر داشته باشد.
5 دی 1398 / شهرستانهای چهارمحال و بختیاری با سند توسعه اقتصادی متحول میشوند
خبرگزاری ایرنا از شهرکرد نوشت: استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به تهیه وتدوین سند توسعه اقتصادی شهرستانهای استان گفت: این سند یک اقدام راهبردی برای تحول در اشتغال و اقتصاد استان است. اقبال عباسی در شورای برنامهریزی و توسعه چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: تلاش برای مشارکت بخش خصوصی، خیران، شرکتها و سرمایهگذاران برای اجرای سند توسعه اقتصادی شهرستانهای چهارمحال و بختیاری ضرورت دارد. وی افزود: یک نسخه از سند توسعه اقتصادی شهرستانهای استان برای اطلاع نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، فرمانداران، دانشگاهها و کارگروههای زیرمجموعه ارسال شود. عباسی تصریح کرد: با توجه به مشخص بودن بستر سرمایهگذاری در سند توسعه اقتصادی شهرستانهای چهارمحال و بختیاری، هدایت سرمایهگذاران به شهرستانها و ساماندهی وضعیت سرمایهگذاری در استان در دستور کار قرار میگیرد. وی یادآور شد: افزایش اشتغال، کاهش نرخ بیکاری و رنق اقتصادی از مزیتهای اصلی تهیه و تدوین سند توسعه اقتصادی شهرستانهای چهارمحال و بختیاری به شمار میرود. اعضای شورای برنامهریزی و توسعه چهارمحال و بختیاری کلیات سند توسعه اقتصادی شهرستانهای این استان را تصویب کردند.
25 آبان 1402 / سند توسعه و تحول چهارمحال و بختیاری تهیه شده است
خبرگزاری مهر از شهرکرد نوشت: استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: سند توسعه و تحول چهارمحال و بختیاری تهیه شده است تا توسعه گردشگری، کشاورزی و دامپروری براساس سند آمایش انجام شود. به گزارش مهر، غلامعلی حیدری در نشست مشترک شورای برنامهریزی و توسعه و فعالان اقتصادی در چهارمحال و بختیاری با حضور رئیسجمهور، اظهار کرد: سند توسعه و تحول چهارمحال و بختیاری تهیه شده است تا توسعه گردشگری، کشاورزی و دامپروری براساس سند آمایش انجام شود.
حالا سؤال اینجاست که این سند که در سال 1402 تهیه شده است آیا همان سندی است که قاسم سلیمانی دشتکی در سال 93 مطرح کرده و به تصویب رسانده بود یا اینکه سند جدیدی است؟ اگر سند جدیدی است باید به افکار عمومی و مردم پاسخ بدهند که این سند چه تفاوتی با سندهای پیشین دارد! کدام مزیتها و ظرفیتهای استان در این سند دیده شده که در سندهای پیشین وجود نداشته است؟! و سرانجام اینکه آیا این سند جامعیت دارد، به این معنا که قرار نیست استاندار بعدی بیاید و یک سند دیگر توسعه برای استان تدوین کند!