کد خبر : 52473 تاریخ : ۱۴۰۲/۸/۲۷ - 15:08
جای کلنگ پروژه ریلی ایلام علف سبز شد! اتصال استان ایلام به کریدور ریلی کشور یکی از مطالبات مردم در چند سال اخیر جهت تسهیل در تردد بخصوص جهت ایام اربعین بود که این پروژه تا کنون در حد همان کلنگ باقی مانده است.

به گزارش پایگاه خبری استان‌سازان؛ به نقل از فارس، استان ایلام به دلیل برخورداری از مرز مهران به عنوان شاهراه اربعین شناخته می‌شود و تردد حجم بالای مسافران برای تنوع در حمل‌ونقل عمومی و کاهش مشکلات زائراین عتبات عالیات، اتصال این استان به شبکه ریلی امری ضروری و حیاتی است.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و توجه به زیر ساخت‌ها از جمله شبکه ریلی کشور و ایجاد کریدورهایی برای تجارت و گردشگردی، به اذعان برخی کارشناسان گمان می‌رفت استان ایلام هم از خط ریل بی بهره نباشد.

این در حالی است که خط ریل تا مرز های جنوب استان یعنی اندیمشک و شمال استان یعنی اسلام آباد رسیده و متوقف شده و تنها راه کوتاهی تا روی ریل رفتن استان ایلام باقی مانده است.

از این رو شهریور ۱۴۰۱ بود که با لبخندهایی از روی ذوق و شوق با حضور معاون وزیر راه، استاندار ایلام، نمایندگان شمال استان در مجلس شورای اسلامی و سایر مسئولان کلنگ قطعه اول اتصال استان ایلام به شبکه ریلی از سمت اسلام آباد به طول ۳۷کیلومتر با اعتبار ۶۴۰ میلیارد تومان به زمین زده شد، اما این پروژه کماکان بر زمین مانده است.

یعقوبیان روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان ایلام در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در ایلام در پاسخ به میزان پیشرفت پروژه راه آهن استان میگوید عملا پروژه هیچ پیشرفتی نداشته و «جای کلنگ، علف سبز شده است»

پس از گذشت بیش از یک سال هنوز این پروژه در حد عکس های یادگاری باقی مانده هیچ پیشرفتی نداشته است و مشخص نیست پروژه‌ای که اعتبار آن تأمین نشده چرا کلنگ آن بر زمین زده شده است.

شریفی‌راد نماینده شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل‌ونقل کشور در استان ایلام نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام دلیل عدم پیشرفت این پروژه را کمبود اعتبار دانست.

این پروژه با مبلغ ۷۳۷ میلیارد تومان بسته شد اما به لحاظ مالی هیچ پشتوانه‌ای ندارد!

پیش از کلنگ زنی اتصال ایلام به شبکه ریلی از طریق اسلام آباد، پروژه ریل اندیمشک به دهلران شروع به کار کرده بود اما بنا بر دلایلی آن هم متوقف شده است!

علیزاده نماینده حوزه جنوب استان ایلام از دخالت های ناصواب و توقف اتصال استان ایلام به شبکه ریلی به از سمت اندیمشک می‌گوید: در سال ۱۴۰۰، قطعه اندیمشک به دهلران به مناقصه رفت و پیمانکار هم انتخاب شد و بنا بود کار شروع بشه و کار هم شروع شد یعنی در ماه های ابتدایی سال ۱۴۰۱ چند کیلومتر از این پروژه آماده سازی شد اما متأسفانه به خاطر دخالت های ناصواب و ناروا پروژه متوقف شد.

مشخض نیست دلیل کارشکنی‌ها برای اتصال استان ایلام به شبکه ریلی کشور با وجود شروع به کار پروژه چیست؟

تلاش های مکرر خبرنگار خبرگزاری فارس برای ارتباط با علی اکبر بسطامی و سارا فلاحی نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی بی نتیجه ماند و علیرغم وعده آنان در خصوص مصاحبه با خبرنگار، اما خبری از آنان نیست.