کد خبر : 52337 تاریخ : ۱۴۰۲/۸/۱۶ - 09:14
تکمیل راه آهن زاهدان – ایرانشهر – معطل ۳۴ هزار میلیارد تومان معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان از پیشرفت بیش از ۶۶ درصدی راه آهن زاهدان – ایرانشهر – چابهار خبر داد و گفت: پیش بینی شده اتمام این ابر پروژه برای اتصال چابهار به میلک به صورت ریلی حدود ۳۴ هزار میلیارد تومان دیگر هزینه در برداشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری استان‌سازان؛ منصور بیجار در گفت‌وگو با ایرنا افزود: پس از افتتاح خط ریلی زاهدان - خاش و با حرکت اولین قطار مسافربری، روزانه شاهد جابه‌جایی هم استانی‌ها و مردم به صورت رفت و برگشت و کاهش تصادفات در این مسیر ارتباطی هستیم.

وی ادامه داد: بر اساس طراحی های باری پیش بینی شده برای این خط، می‌توان با تأمین و افزایش ناوگان ریلی مخزن دار، برای تسهیل در انتقال فرآورده‌های نفتی از مبادی تولید به انبارهای نفت استان نیز از خط ریلی می‌توان استفاده کرد.

معاون عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: هم اینک از هشت قطعه این مسیر ریلی؛ ۲ قطعه آن ۱۰۰ درصد به اتمام رسیده و در حال بهره برداری است.

وی ادامه داد: در بررسی های فنی این پروژه قسمت های زیرسازی، اجرای تقاطع‌ها و پل های خاص و آبروها و تونل‌ها حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و نیاز است در اجرای روسازی و احداث ایستگاه‌ها سرعت عملیات اجرایی افزایش یابد تا هر چه زودتر استان از این خط مهم ریلی بهره مند شود.

بیجار افزود: فاز دیگر این پروژه که هم اکنون در حال اجراست اتصال خط ریلی زاهدان به میلک است تا با افزایش توان و ظرفیت جابه‌جایی بار و مسافر شاهد شکوفایی و رونق مبادلات مرزی در استان باشیم و اهداف این طرح به زودی قابل رویت خواهد بود.

وی بیان کرد: راه آهن زاهدان به میلک در ۶ قطعه به طول ۲۶۴ کیلومتر طراحی شده که هم اینک چهار قطعه از آن به پیمانکار واجد شرایط برای اجرا واگذار شده است.

معاون عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: این طرح مهم ریلی موجب اتصال کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آبهای آزاد اقیانوسی و سبب ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی منطقه خواهد شد و پیش بینی می‌شود تا سال ۱۴۲۰ بیش از ۲ میلیون مسافر و هفت میلیون تن بار از طریق این خط ریلی منتقل شود.