کد خبر : 21981 تاریخ : ۱۴۰۲/۷/۱۷ - 09:40
خطاب به استاندار کهگیلویه وبویراحمد «ارجاع» نامه مهم نیست؛ «نتیجۀ» نامه مهم است! سید علی احمد زاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد به ایرنا گفته که تمامی نامه های دور دوم سفر رییس جمهور به دستگاه های اجرایی ارجاع شد.

به گزارش پایگاه خبری استان‌سازان‌؛ وی با اشاره به تعداد نامه‌ها اعلام کرده که ۲۴۳هزار و ۸۰۰ نامه در مجموع و در دور دوم سفر اعضای هیئت دولت به این استان تقدیم رئیس‌جمهور شد که همه آنها برای بررسی و جواب دهی مناسب به دستگاه های اجرایی ارجاع داده شد.
احمدزاده تاکید کرد که دستگاه های اجرایی موظف هستند تا حصول نتیجه نهایی این نامه‌ها را پیگیری و باید به همه نامه‌ها پاسخ درخور و مناسب داده شود.

از «ارجاع» نامه تا «نتیجۀ» نامه

آنچه در ادبیات مدیران دولتی مرسوم است، ارائه آمارهایی است که کمتر مبتنی بر حصول نتیجه است، مثلاً اگر قرار است آمارهای سرمایه‌گذاری بدهند؛ آمار کلنگ‌زنی‌ها و بهره‌برداری را با هم جمع می‌زنند و ارائه می‌کنند. اگر حجم سرمایه‌گذاری یک پروژه ساخت درمانگاه 100 میلیارد تومان باشد و حجم سرمایه‌گذاری یک پروژه بهره‌برداری شده 40 میلیارد؛ در گفت‌وگوها بیان می‌کنند که 140 میلیاد سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری! این آمارها فقط کاربردهای اداری و درون سازمانی و گزارش به مدیر بالاتر دارد؛ مردم چندان علاقه‌ای و اعتباری برای چنین آمارهایی قائل نیستند؛ چون آن‌ها به دنبال پیدا کردن ارتباط معنادار و مستقیم بین این آمارها و زندگی و معشیت‌شان هستند.
این را توضیح دادیم که به اینجا برسیم؛ آمارهای نامه‌ها و ارجاعات آن‌ها مهم نیست؛ یا لااقل اینقدر مهم نیست که حصول «نتیجۀ» ارجاعات برای مردم مهم است. بنابراین استاندار به عنوان نماینده عالی دولت در استان؛ بهتر است درباره حصول نتایج صحبت کند نه ارجاعات نامه!

اگر برای‌تان نتیجه مهم است؛ نظرسنجی بگذارید

آقای استاندار؛ تمام نامه‌ها زمان ثبت سیستمی دارای شماره نامه یا هر نشان دیگری می‌شود که قابل پیگیری باشند؛ اگر برای‌تان نتیجۀ نامه‌ها و رسیدن مردم به خواسته‌های قانونی و ضروری‌شان مهم است؛ زمان ثبت نامه در سیستم؛ یک «کد میزان رضایت» برنامه‌ریزی کنید و به مردم بدهید؛ 6 ماه بعد بخواهید که با آن کد اعلام شده وارد سیستم شده (یا از طریق پیامک) و میزان رضایت‌شان از نتیجه نامه را اعلام کنند! آن زمان است که عیار کار معلوم می‌شود. بعد بیایید مصاحبه کنید بگویید: «۲۴۳هزار و ۸۰۰ نامه در مجموع و در دور دوم سفر اعضای هیئت دولت به این استان تقدیم رئیس‌جمهور شد» و از این تعداد؛ طبق نظر مردم در نظرسنجی بیش از نیمی اعلام رضایت کامل کردند!
این مدل ارتباط با مردم است که سرمایۀ اجتماعی نظام را بالا می‌برد؛ 243 هزار نفر اگر درست کارشان پیگیری شود و در بخش کارشناسی ادارات کل استان؛ یا کارشناسی ادارات شهرستان؛ یا بانک‌ها و ... کارشکنی و بروکراسی اداری اتفاق نیافتد و مردم گرفتار نکنند مهم است؛ وگرنه الان در استان کهگیلویه وبویراحمد شما این تعداد آمار می‌دهید؛ فردا استان فارس بعد از سفر آمار می‌دهد؛ روز دیگر استان فلان و بعد هم انبوهی از نامه می‌ماند و کارشناسانی که کار مردم را راه نمی‌اندازند و فقط نارضایتی عمومی بالا می‌رود.
برنابراین مصاحبه کردن درباره تعداد نامه چندان مورد توجه نباید باشد؛ بلکه مصاحبه زمانی اهمیت دارد و برای مردم مهم است که بدانند چقدر کارشان به نتیجه نزدیک شده یا رسیده است.