به گزارش پایگاه خبری استانسازان؛ به نقل از «خبرشمال»، اگر اقدامی برای خرید برنج سال گذشته با قیمت منصفانه نکنند، آن هم در شرایطی که هزینه تولید در بخش کشاورزی ماهانه و هفتگی افزایش یافته بود و قیمت سم، کود، مزد کارگر و هزینه حملونقل در مقایسه با سال زراعی قبل، چند برابر شده بود.
صدای شکوه و شکایت و گله که بالا گرفت، ابتدا وزیر جهاد کشاورزی پا پیش گذاشت و مدعی شد برای خرید برنجی که بر روی دست کشاورزان مازندران، گیلان و گلستان مانده است، طرحی دارند و پس از آن «محمد مخبر» معاون اول رئیسی نیز وعده داد که شرکتها زنجیرهای برای خرید برنج مازندران، وارد عمل خواهند شد و با قیمت مناسب، این کار را انجام خواهند داد.
بعدها روشن شد که قیمتی که این شرکتها برای خرید تعیین کردهاند موجب تحمیل ضرر و زیان به کیسه کشاورزان خواهد شد و باز صدای اعتراض چند نماینده و امام جمعه بلند شد، نمایندگان گیلان تهدید به استعفای جمعی کردند و برخی نمایندگان جلوی هیئت رئیسه مجلس دقایقی اعتراض کردند اما تا امروز اتفاق مبارکی نیفتاده و بیم آن میرود که برنج تولیدی سال زراعی جدید در تابستان ۱۴۰۲ نیز در انبارها دپو شود.
نکته مهم بعدی این است که بسیاری از کشاورزان از ترس ضرر و زیان و همچنین به دلیل داشتن نیاز شدید مالی، برنج خود را با کمترین قیمت و با ضرر و زیان فروختند، شاهد هستیم برخی شرکتها چون «طبیعت» مدعی شدند برنج طارم محلی مازندران را ارزانتر از سال گذشته به خریداران میرسانند.
هرکس که اندک اطلاعات از افزایش قیمت انواع سم و کود، دستمزد کارگر و همچنین هزینه حملونقل طی دو سال اخیر داشته باشد، میداند این یک ادعای باطل است. مدتی است شرکت «طبیعت» در خواب زمستانی مدیران ارشد شمال و علی الخصوص مازندران ادعا دارد برنج را ارزانتر از سال گذشته به مشتری تحویل میدهد اما حرکت بازار طی یکسال گذشته تردیدی باقی نمیگذارد که این یک دروغ آشکار است و احتمالاً کمی برنج محلی مازندران را با مقدار زیادی از انواع برنج هندی و پاکستانی تخلیط میکنند و بر روی بستهبندی درشت مینویسند: «طارم محلی».
روی سخن ما در این تحلیل با محمود حسینی پور استاندار مازندران است، آیا توقع زیادی است که از شما بپرسیم طی این مدت و بهرغم اینکه مشکل، بارها توسط افراد و در تریبونهای مختلف و حتی در رسانهها طرح شد، دقیقاً چه اقدامی برای حل مشکل انجام دادید و چه گامی برای جلب رضایت شالیکاران مازندران برداشتید ؟
جای تأسف است که بگوییم با وجود آنهمه افزایش قیمت که طی یکسال اخیر به سبد خانوار تحمیل شد و افزایش هزینه تولید در بخش کشاورزی، برنج محلی برداشت جدید در مازندران و حتی گیلان، با همان قیمت نازل به فروش میرسد یا اصلاً خریدار ندارد و در چنین شرایطی چرا «برنج طبیعت» باید بر زخم مردم نمک بپاشد و ادعا کند طارم محلی و برنج مازندران را ارزانتر از سال قبل در دست مصرفکننده قرار میدهد؟
چرا حسینی پور نماینده عالی دولت در مازندران که در چنین بزنگاهی باید حامی تولید و شالیکاران مازندران باشد، سکوت اختیار کرده و چیزی نمیگوید و اگر هم حرفی بزند و اعتراضی بکند، در همین سطح باقی میماند؟! چرا تدابیر مدیریتی او در این بخش، در عمل سودی برای شالیکاران ندارد؟! سید محمود حسینیپور در سفرهای استانی خود از نزدیک دید کشاورزان شالیکار مازندرانی با چه مشقّت و دشواری و نگهبانی دادن بر سر نوبت آب و استفاده از موتور پمپ موفق شدند آب مورد نیاز برای اراضی خود را تأمین و محصول را به فصل برداشت برسانند اما قیمت پایین برنج طی دو سال اخیر، ضرر و زیان سنگینی به آنان تحمیل کرد و از طرفی هم آگاه ست که دولت نیز کمترین حمایتی از آنان بهعمل نیاورد.
در شرایطی که عمده کالاها و خدمات سال ۱۴۰۲ در مقایسه با سال ۱۴۰۱ قیمتش چند برابر شد، برابر کدام محاسبه عقلانی، قیمت خرید برنج از کشاورزان نه تنها افزایشی نداشته بلکه در عین ناباوری کمتر هم از سال گذشته باشد؟!
استاندار مازندران حتی در عرصه مدیریتی کمترین کار ممکن را هم انجام نداد و اگر دغدغه کشاورزان را داشت و اگر درد آنان را میفهمید، دستور میداد بیلبوردهای تبلیغاتی «برنج طبیعت» را که در همه جا دیده میشوند و مدعی هستند طارم محلی را ارزانتر از سال قبل میدهد را درو میکرد تا مانند خار، خیال کشاورز شالیکار را آزار ندهند. کسی که هر روز منطقه به منطقه استان را شخم میزند این همه تابلو های تبلیغاتی «برنج طبیعت» بر روی بیلبوردهای شهر و عرشه های تبلیغاتی پل های عابر پیاده محورهای استان مازندران را نمیبیند؟!
آیا دستور قاطع برای این موضوع از سوی استاندار اینقدر سخت است که تمام مازندران شده تبلیغات برنج ارزان شمال؟! باید صادقانه و با صراحت بنویسیم که «سیدمحمود حسینیپور» در این زمینه به «گفتاردرمانی» روی آورد و عادت دارد تنها حرف بزند و دو سند در آستین خود ندارد که به افکار عمومی نشان بدهد که برای کشاورزانی که در خط مقدم تولید و امنیت غذایی کشور هستند، حمایت و احیانا دقیقاً چه اقدامی کرده است.
سخن ما خطاب به استاندار این است که ما توقع نداریم در خصوص جذب بودجه و اعتبارات ملی، کاری برای کشاورزی استان انجام دهد چون میدانیم توان چنین کاری را ندارد و این موضوع را در چینش نیروهایی که با خود به استان آورده است، و عملکردی که از او در طی این مدت دیدیم هویدا است اما این اندازه توقع داریم زمانی که به حق و حقوق کشاورزان آشکارا، بیتوجهی میشود، یک بانگ اعتراض عملیاتی و جهادی بردارد!
نکته بعدی و پایانی ما در روزنامه خبرشمال خطاب به بزرگان استانهای شمالی این است، حتی از استانداران گیلان و گلستان نیز تقاضا داریم نسبت به چنین ادعای گزافی در تبلیغات شرکت برنج طبیعت، اعتراض کنند و همچنین لازم میدانیم سه استاندار مازندران، گیلان و گلستان به اتفاق نمایندگان، بیانیهای خطاب به «پیمان جبلی» رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی بنویسند و از وی بخواهند اجازه تبلیغات «برنج طبیعت» با چنین ادعایی را از شبکههای مختلف تلویزیونی و رادیویی حذف کنند.
همچنین شایسته است استانداران گیلان و گلستان دستور اکید برای حذف بنرهای تبلیغاتی روی بیلبوردهای شهری و استانی و عرشه پل های پیاده تبلیغاتی را اجرایی کنند تا برنج طبیعت بیش از نمک به زخم کشاورز و شالیکار نپاشد.اما این فقط، عواملِ خارجی نیستند که باعثِ حضورِ ریزگردها در آسمان آبی مازندران و گلستان شدهاند و قطعا در آینده نزدیک، ذراتِ خاک تشنه میانکاله و خلیج گرگان نیز به عاملِ خارجی میپیوندند و دست به دست هم، روز روشنِ آسمان این دو استان را همچون شامِ تیره میسازند!