کد خبر : 137875 تاریخ : 1404/9/2 - 14:30
تقویت نقش دانشگاه‌ها در حکمرانی استانی دانشگاه زنجان شریک راهبردی مدیریت استان در گفتمان وفاق دولت چهاردهم استاندار زنجان با تأکید بر اینکه دانشگاه‌ها بازوی فکری توسعه و دانشجویان بخشی از فرایند تصمیم‌سازی استان هستند، گفت: گفتمان وفاق دولت چهاردهم بر شنیدن همه صداها استوار است و این نگاه، زمینه مشارکت مؤثر دانشجویان در کارگروه‌های تخصصی استان را فراهم کرده است.

به گزارش پایگاه خبری استان‌سازان، سیدمحسن صادقی، استاندار زنجان، روز یکشنبه در جریان بازدید از دانشگاه زنجان و نشست با دانشجویان این دانشگاه، با اشاره به جایگاه علمی این مرکز اظهار کرد: دانشگاه زنجان از یک مرکز کوچک با حدود ۱۰۰ دانشجو پیش از انقلاب، امروز به نهادی بزرگ با ۱۰ هزار دانشجو، ۱۶۰ رشته تحصیلی و ۴۲۰ عضو هیئت علمی تبدیل شده که حدود ۵۰ نفر از آنها استاد تمام هستند و نقشی مؤثر در توسعه علمی و اجتماعی استان ایفا می‌کند.

وی با اشاره به تولید سالانه حدود هزار مقاله علمی در دانشگاه گفت: هم‌افزایی ظرفیت علمی دانشگاه با ساختارهای توسعه‌ای استان در حوزه صنعت، کشاورزی و گردشگری موجب شده این دانشگاه یکی از محورهای اثرگذار در پیشبرد برنامه‌های توسعه‌ای زنجان باشد.

استاندار زنجان با تأکید بر نقش دانشجویان در تصمیم‌سازی‌های مدیریتی استان افزود: بیش از ۱۰۰ کارگروه تخصصی در استانداری فعال است و دانشجویان تحصیلات تکمیلی می‌توانند برای مشارکت در روند تصمیم‌گیری و محک زدن توان علمی خود در این کارگروه‌ها حضور یابند.

صادقی با اشاره به حضور ۴۷ هزار دانشجو در ۱۱ دانشگاه استان گفت: توسعه سفرهای علمی و تقویت تعاملات بین‌المللی دانشگاه‌های استان در دستور کار قرار دارد و محدودیتی برای گسترش همکاری‌های علمی وجود ندارد.

وی دانشجویی را معادل «دانایی و مطالبه‌گری» دانست و افزود: این روحیه ارزشمند است، اما باید در کنار احساسات، با عقلانیت، تخصص و مسئولیت‌پذیری همراه شود تا بتواند در مسیر پیشرفت استان اثرگذار باشد.

استاندار زنجان با اشاره به ساختارهای ارتباطی استانداری توضیح داد: اداره‌کل سیاسی و دانشجویی و همچنین کمیسیون دانشجویی به‌صورت فعال مسائل دانشگاه‌ها را پایش می‌کنند و روسای دانشگاه‌ها نیز در این فرایند مشارکت دارند. همچنین اداره‌کل اجتماعی استانداری پل ارتباطی میان تشکل‌ها، سمن‌ها و گروه‌های فرهنگی و اجتماعی است و جامعه هدف استانداری تمام یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار شهروند استان هستند.

رشد اقتصادی و زیرساختی زنجان

صادقی در ادامه به وضعیت اقتصادی استان اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۳ حدود ۶۰۰ میلیون دلار صادرات از زنجان به ۳۲ کشور انجام شد و با وجود غیرساحلی بودن استان، زنجان رتبه چهارم کشور در تولید و صادرات محصولات شیلاتی را دارد.

وی از افتتاح خط دوم راه‌آهن زنجان–قزوین در هفته‌های پیش‌رو خبر داد و افزود: با دوخطه شدن مسیر، ظرفیت حمل بار و مسافر تا سه برابر افزایش یافته و سرعت قطار به ۱۶۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد.

استاندار زنجان نشاط اجتماعی را یکی از ارکان امنیت ملی دانست و گفت: برنامه‌ریزی برای افزایش نشاط در دانشگاه‌ها و سطح جامعه در دستور کار مدیریت استان است.

تغییر نگاه به استانداری و پیگیری مطالبات دانشگاه

صادقی با اشاره به نیازهای مطرح‌شده از سوی مسئولان دانشگاه زنجانتکمیل حصار و توسعه روشنایی تا تجهیز آتش‌نشانی و دریافت مجوزهای مشاوره و کلینیک کشاورزی—گفت: بخش مهمی از این درخواست‌ها قابلیت تحقق دارد و با همکاری دستگاه‌ها پیگیری خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه استانداری بودجه مستقل و هزینه‌ای ندارد، افزود: وظایف اصلی این نهاد نظارت، هماهنگی، راهبری و سیاست‌گذاری اجرایی است و در صورت عدم همراهی مدیران با مسیر توسعه استان، در انتصابات بازنگری خواهد شد.

نقش دانشجویان در آینده سیاسی و مدیریت شهری

استاندار زنجان با دعوت از دانشجویان برای مشارکت در عرصه سیاسی و تحلیل انتخابات پیشِ‌رو گفت: دانشجویان باید در سرنوشت شهری خود نقش داشته باشند و ورود نسل دانشگاهی به مدیریت شهری می‌تواند موجب تحول شود.

وی با اشاره به جمعیت ۱۱ هزار نفری دانشگاه زنجان افزود: امکان تعریف این مجموعه به‌عنوان «نقطه منفصل شهری» وجود دارد؛ در این صورت دانشگاه می‌تواند شهرداری مستقل داشته و از منابع مالی جدید برخوردار شود.

نقش خیرین و ضرورت تحول در فعالیت فرهنگی

صادقی ظرفیت خیرین استان و زنجانی‌های مقیم خارج را بسیار ارزشمند دانست و گفت: دانشگاه باید ارتباط خود با خیرین را تقویت کند تا مانند تجربه موفق خیرین مدرسه‌ساز، در ساخت خوابگاه و فضاهای آموزشی نیز مشارکت جلب شود.

وی همچنین با اشاره به تغییر رفتار فرهنگی نسل جوان افزود: با توجه به اینکه ۸۵ درصد مردم استان در فضای مجازی فعالند، بخش قابل‌توجه فعالیت‌های فرهنگی باید به سمت تولید محتوای کوتاه، فاخر و دیجیتال هدایت شود. ساختارهای سنتی فرهنگی هنوز لازم‌اند، اما کافی نیستند و دانشگاه باید در تولید محتوای دیجیتال پیشرو باشد.