کد خبر : 137200 تاریخ : 1404/5/31 - 12:40
استاندار فارس تاکید کرد فارس برای تکمیل پروژه‌های توسعه عدالت آموزشی به ۸ همت نیاز دارد استاندار فارس با بیان اینکه نهضت توسعه عدالت آموزشی در فارس با جدیت ادامه دارد، گفت: در استان فارس حداقل ۸ همت اعتبار برای اجرای پروژه‌های نهضت عدالت آموزشی نیاز داریم، در حالی که اعتبار اولیه کمتر از یک همت بود.

به گزارش استان‌سازان، حسینعلی امیری، استاندار فارس در نشست با رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور، ضمن تسلیت ایام سوگواری ۲۸ صفر، سالروز رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی و امام رضا (ع) به اهمیت آموزش و تعلیم و تربیت در آموزه‌های اسلامی اشاره کرد.

امیری با استناد به آیه شریفه‌ای از سوره جمعه که می‌فرماید:"هُوَ الَّذی بَعَثَ فِی الْأُمِّیینَ رَسُولاً مِنهُمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ وَ یُزَکّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَهَ"، تعلیم، تربیت و تزکیه را از اهداف والای رسالت پیامبر اکرم (ص) برشمرد و اظهار کرد: تجربه بشری نیز نشان داده است که جوامعی با افراد دانا و آگاه، مسیر تعالی را طی می‌کنند.

وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در خصوص تعلیم و تربیت و توجه ویژه رئیس‌جمهور در دولت چهاردهم به این موضوع، بیان کرد: حق آموزش در قانون اساسی مورد تأکید قرار گرفته و عدالت آموزشی یکی از زیربناهای نظام جمهوری اسلامی است.

استاندار فارس با بیان اینکه تعلیم و تربیت را نباید صرفاً یک تکلیف اداری دانست؛ بلکه باید آن را مأموریتی اسلامی، انسانی، دینی و اعتقادی تلقی کرد، عنوان کرد: تعلیم و تربیت یکی از مهم‌ترین اولویت‌های ما در استان فارس است و هیچ موضوعی مهم‌تر از آموزش و مسائل پیرامون آن نیست.

امیری با بیان اینکه همه برنامه‌ریزی‌ها در جهت تحقق این هدف اساسی انجام شده است، خاطرنشان کرد: در استان فارس حداقل ۸ همت اعتبار برای اجرای پروژه‌های نهضت عدالت آموزشی نیاز داریم، در حالی که اعتبار اولیه کم‌تر از یک همت بود و با برنامه‌ریزی‌های دقیق، استفاده از ظرفیت‌های مولدسازی و راهکارهای اجرایی، خوشبختانه روند کار آغاز شده و شتاب گرفته است.

وی با اشاره به نقش مؤثر مدیران استانی در تسریع پروژه‌ها، ادامه داد: علی‌رغم دشواری‌هایی که در این مسیر وجود داشت با فراهم شدن بسترها و حل‌وفصل موضوعات، روند اجرای پروژه‌ها از تیرماه شتاب گرفته است.

استاندار فارس با اشاره به شرایط حساس در برخی مناطق استان و تأثیرات جنگ ۱۲ روزه رژیم صهیونیستی و آمریکا علیه کشور عزیزمان، تصریح کرد: با وجود محدودیت‌ها، مجموعه مدیران با عزم جدی و باور به تحقق اهداف، اقدامات مؤثری انجام داده‌اند و در شورای برنامه‌ریزی استان نیز به این موضوع پرداخته‌ایم و در راستای توسعه نهضت عدالت آموزشی، ابلاغ‌های لازم صادر شده است.

امیری با تأکید بر نقش فرایند مولد سازی در تسریع نهضت عدالت آموزشی در استان فارس، گفت: استان فارس در سطح کشور رتبه اول یا دوم را در زمینه مولدسازی دارد.

وی اظهار کرد: در شرایطی که کشور با محدودیت منابع مواجه است، ما بخش قابل توجهی از تأمین نیازهای پروژه‌های اساسی را از طریق مولدسازی انجام می‌دهیم.

استاندار فارس با اشاره به مشارکت بنگاه‌های اقتصادی، بیان کرد: اگرچه کارگروه مشخصی برای این موضوع نداریم، اما عملاً مسئولیت ساخت تعداد قابل توجهی از فضاهای آموزشی بر عهده بنگاه‌های اقتصادی قرار گرفته است، از جمله کارخانه فولاد کوار تعهد ساخت یازده مدرسه را پذیرفته که هم‌اکنون در حال اجراست.

امیری با اشاره به سفرهای شهرستانی و بررسی میدانی پروژه‌ها، عنوان کرد: در هر سفر، یکی از محورهای اصلی بررسی، نهضت عدالت آموزشی است.

وی خطاب به فرمانداران، خاطرنشان کرد: شهرستان‌هایی که در زمینه توسعه و تکمیل فضاهای آموزشی هنوز به سطح قابل قبول نرسیده‌اند، باید با برگزاری جلسات مستمر و تلاش بیشتر، به شرایط مطلوب برسند تا بتوانیم در زمان معقول و متعارف، نهضت را به نتیجه برسانیم.

استاندار فارس با اشاره به وضعیت شهر جدید صدرا، تصریح کرد: صدرا اکنون بیش از ۲۸۰ هزار نفر جمعیت دارد و پیش‌بینی شده است که این رقم به ۵۰۰ هزار نفر برسد. متأسفانه در طراحی اولیه، زیرساخت‌های آموزشی پیش‌بینی نشده بود به گونه‌ای که هم اکنون روزانه ۱۰ هزار دانش‌آموز از صدرا به مدارس شیراز رفت‌وآمد می‌کنند و این تکلیفی است که باید به آن پاسخ دهیم.

امیری با اشاره به آغاز نهضت خشت‌گذاری مدارس از شهر صدرا، آن را نشان دهنده اهمیت ویژه این منطقه برای مدیریت ارشد استان دانست.

وی با اشاره به سفر اخیر رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به استان، یکی از محورهای اصلی این سفر را بررسی نیازهای عدالت آموزشی عنوان کرد و یادآور شد: این نهضت ادامه دارد و تلاش برای تأمین منابع آن نیز با جدیت دنبال می‌شود.