کد خبر : 126147 تاریخ : 1404/3/4 - 08:54
تلاش برای ایجادروایت‌های متنوع از همدان در رسانه‌های سراسری ضعف روایتگری ملی درباره همدان / برگزاری همایش یک روزه رسانه‌ای‌های همدانی مقیم پایتخت در همدان اگر بشود رسانه‌ای‌های فعال همدانی را (روزنامه‌نگاران، خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران اصالتا استان همدانی) با رعایت استقلال رای و دیدگاه، رسانه، حوزه فعالیت و ... با یک پیشنهاد واحد به سمتی دعوت کرد که در قالب «مسئولیت اجتماعی نسبت به زادگاه خود»، گاهی از زمان‌ها که فراغتی دست می‌دهد مطلبی، تصویری و ... با یک چشم‌انداز مشخص تولید کنند و در یک مسیر هدفمند به انتشار برسانند، گام مهمی را در حوزه «روایتگری ملی» درباره همدان برداشته‌ایم.

مدتی پیش جلسه شورای فرهنگی عمومی در استان همدان برگزار و چند محور توسط دکتر ملانوری مطرح شد؛ یکی از مهم‌ترین این موضوعات؛ «ضعف روایتگری ملی درباره همدان در رقابت‌های فرهنگی است».
«مسئله‌ی روایتگری ملی «National Narrative» به معنای ساختن و ترویج یک داستان جامع و فراگیر درباره یک ملت است که هویت، ارزش‌ها، تاریخ و اهداف آن را شکل می‌دهد.» از این منظر همدان نیازمند نوعی روایتگری در سطح ملی است، روایتگری فرهنگی، تمدنی و تاریخی.
اگر بپنداریم که همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین است، باید روایتگر این عنوان در سطح ملی باشیم. این روایتگری ساحت‌های مختلفی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها ساحت «رسانه» است.
آنچه امروز از همدان در سطح ملی منتشر می‌شود، مانند هر استان دیگری، روایت‌هایی است که یا در فضای رسمی انتشار می‌یابد، یا فضاهای غیر رسمی بازتاب دهنده‌ی آن‌ها است. فضاهای رسمی را می‌شود به رسانه‌های مکتوب و برخط تقسیم کرد. و فضاهای غیر رسمی را به پیام‌رسان‌ها و پلتفرم‌های اجتماعی.
در این دو فضا، آنچه بیشتر از همدان بازتاب می‌یابد، معرفی فضاهای گردشگری و تاریخی همدان است. گاهی هم اخبار مثبت و منفی در بخش‌های شهری، صنعتی، حوادث و ... در این فضاها که برشمردیم نشر و پخش می‌شود؛ اما آنچه در این میان اهمیت دارد این است که آیا می‌شود نوعی از روایتگری را در قالب یک «پروپاگاندا» مدیریت کرد که در آن؛ همدان به صورت هدفمند (با رعایت نگاه‌ها و دیدگاه‌های متکثر درباره همدان و ظرفیت‌هایش) معرفی شود. این کار راهکارهایی دارد که به یک مورد آن اشاره می‌شود.

رسانه‌ای‌های همدانی در پایتخت؛ فعالان فضای مجازی و اینفلوئنسرها / همایش یک روز رسانه‌ای‌های همدانی مقیم پایتخت در همدان

اگر بشود رسانه‌ای‌های فعال همدانی را (روزنامه‌نگاران، خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران اصالتا استان همدانی) با رعایت استقلال رأی و دیدگاه، رسانه، حوزه فعالیت و ... با یک پیشنهاد واحد به سمتی هدایت کرد که در قالب «مسئولیت اجتماعی نسبت به زادگاه خود»، گاهی از زمان‌ها که فراغتی دست می‌دهد مطلبی، تصویری و ... با یک چشم‌انداز مشخص تولید کنند و در یک مسیر هدفمند به انتشار برسانند، گام مهمی را در حوزه «روایتگری ملی» درباره همدان برداشته‌ایم.
البته که این روایتگری؛ ختم به حوزه‌های فرهنگ و میراث فرهنگی نخواهد شد، بلکه اگر قرار باشد نوعی از روایتگری جامع صورت بگیرد باید بنابه ظرفیت‌های اهالی رسانه، در حوزه‌های صنایع، معادن، کشاورزی، ورزشی، سلامت و ... هم روایتگری صورت پذیرد.
در همین راستا پیشنهادی در قالب یک نشست یا همایش یک روز با حضور اهالی رسانه‌ی همدانی مقیم پایتخت، به استاندار محترم ارائه شده و موافقت ضمنی هم اخذ شده است. در این طرح غیر از ثمن‌های مرتبط که می‌توانند در این مسیر کمک‌رسان باشند، ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، میراث فرهنگی، ورزش و جوانان، صمت به علاوه دانشگاه علوم پزشکی، جهاد کشاورزی و ... هم دخیل خواهند شد.
برگزاری این رویداد، می‌تواند در گام اول همگرایی معناداری بین فعالان رسانه در استان و پایتخت ایجاد کند؛ برخی فعالان رسانه در پایتخت که همدانی هستند، کمتر با هم ارتباط دارند یا اینکه گاه یکدیگر را نمی‌شناسند، این همایش می‌تواند آغاز یک ارتباط همراه با معاشرت دلنشین باشد.