به گزارش پایگاه خبری استان سازان، اسماعیل زارعی کوشا امروز در بازدید از راه آهن همدان_ سنندج در گفتوگو با خبرنگاران با علام اینکه چشم انتظاری بیش از۱۸ ساله کردستانیها برای شنیدن سوت قطار به ایستگاه آخر رسیده است؛ اظهار داشت: در زمان شروع به کار دولت سیزدهم این ابر پروژه بعد از گذشت ۱۸ سال عملیات ساخت تنها ۶۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشت؛ اما در یک سال گذشته با عملیات جهادی پیشرفت فیزیکی این پروژه مهم ریلی به ۹۶ درصد رسیده است.
استاندار کردستان با اعلام اینکه هم اکنون در چند جبهه و شیفت کاری عملیات راه آهن همدان – سنندج در دست اجراست، ابراز امیدواری کرد: که این پروژه تا پایان مهرماه سال جاری با حضور ریاست جمهوری افتتاح و با اعزام نخستین کاروان مسافر به مشهدمقدس، به خط سراسری راه آهن کشور متصل شود.
او با اشاره به دستاوردهای سفر ریاست جمهوری و اختصاص ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای پایان عملیات اجرایی این پروژه در کردستان، افزود: تاکنون از مجموع اعتبارات سفر دکتر رئیسی یک هزار و صد و چهار میلیارد تومان به شرکت زیرساخت برای اجرای پروژه پرداخت شده است و مابقی اعتبار مصوب نیز به زودی واریز میشود.
استاندار کردستان با اشاره به اهمیت راه آهن تهران- همدان- سنندج و تأثیر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی این پروژه در توسعه متوازن کردستان به ویژه در حوزه افزایش سرمایهگذاری خارجی و داخلی و توسعه مبادلات تجاری خاطرنشان کرد : فرایند مطالعه و امکان سنجی ادامه خط راه آهن سنندج به مرز بینالمللی با شماق مریوان از دیگر برنامههای راهبردی دولت در کردستان است.
او با اعلام اینکه مردم کردستان شایسته بهترین خدمت صادقانه هستند، افزود: با اتمام و افتتاح راه آهن همدان – سنندج توسعه پایدار در حوزه اقتصاد کشاورزی، گردشگری، صنعتی و خدماتی اتفاق میافتد؛ چون در تمام کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه حملونقل ریلی نقش بی بدیلی در امنیت سرمایهگذاری و توسعه پایدار دارد.
استاندار کردستان تصریح کرد: در فاز نخست این پروژه امکان جابهجایی ۳۰۰ هزار نفر مسافر و ۶۰۰ هزار تن بار در سال، پیش بینی شده است که این ظرفیت مهم در خط ریلی کردستان در افق بلند مدت تا ۶۰۰ هزار نفر مسافر و جابهجایی ۳میلیون تن بار در سال مطالعه و برنامه ریزی شده است.
اسماعیل زارعی کوشا افزود: حملونقل ریلی از جمله بخشهای زیربنایی اقتصاد است که فرایند توسعه اقتصادی را تحت تأثیر قرارداده و اساس مبادلات بازرگانی و کلید توسعه اقتصادی و اجتماعی محسوب میشود.
او راه آهن را به عنوان یک عامل بسیار کارآمد در زمینه حملونقل عنوان کرد و افزود: راه آهن از دیدگاه توسعه پایدار آنقدر مهم است که گسترش خطوط ریلی از معیارهای توسعه اقتصادی و زیست محیطی کشورها به شمار میرود.
او با اعلام اینکه هم اکنون پیمانکار و شرکت زیرساخت شبانه روز برای اتمام این مگاپروژه در چند جبهه کاری فعالیت دارند افزود: مسیر ریلی همدان- سنندج از ایستگاه راهآهن همدان آغاز میشود و پس از عبور از حوالی شهرهای بهار، لالجین، صالحآباد و قروه در گردنه صلواتآباد به ایستگاه سنندج میرسد.
طول مسیر ریلی همدان- سنندج نزدیک به ۱۵۱ کیلومتر (با احتساب خطوط ایستگاهی ۱۷۷ کیلومتر) با طراحی ساخت هفت ایستگاه درطول مسیر است.
پروژه راه آهن همدان - سنندج جزو پروژههای مصوب در سال ۱۳۸۳ است که ردیف بودجهای آن ۱۰ خرداد ۱۳۸۴، در مجلس هفتم مصوب شد و یک روز بعد (۱۱ خرداد) تأییدیه شورای نگهبان را گرفت، و مردم کردستان بیش از ۱۸ سال است که منتظر شنیدن سوت قطار در کردستان هستند که در نهایت این رویای دیرینه در دولت مردمی و با تلاش استاندار کردستان تا ۴۰ روز دیگر با حضور ریاست جمهوری به صورت قطعی به بهره برداری میرسد.