کد خبر : 115657 تاریخ : 1404/2/1 - 11:30
استاندار سیستان و بلوچستان خبر داد اعتبارات پروژه‌های عمرانی سیستان و بلوچستان ۲ برابر شده است استاندار سیستان و بلوچستان از دو برابر شدن اعتبارات پروژه‌های عمرانی این استان در دولت چهاردهم خبر داد و گفت: تخصیص این اعتبارات سبب پیشرفت چشمگیر پروژه‌های شاخصی مانند راه‌آهن چابهار - زاهدان شده است.

به گزارش استان‌سازان، منصور بیجار، استاندار سیستان و بلوچستان در گفت‌وگویی با بیان اینکه برخی از پروژه‌های عمرانی سیستان و بلوچستان به‌دلیل افزایش و تخصیص به موقع منابع مالی پیشرفت مناسبی داشته است، اظهار کرد: ۶۸ درصد از بودجه زیرساختی استان در سال ۱۴۰۳ تأمین شده است.

بیجار با اشاره به تخصیص ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار به پروژه راه آهن چابهار - زاهدان که نیمی از آن در ماه‌های اخیر پرداخت شد، بیان کرد: این پروژه نمونه‌ای از طرح‌های پیشران منطقه بوده که به‌طور کامل تأمین‌ مالی‌ شده است.

وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی پروژه راه آهن چابهار – زاهدان، عنوان کرد: پیگیری‌های مستمر و مذاکرات مسئولان استان با مقامات ارشد ملی، منابع لازم برای پیشبرد این قبیل پروژه‌های تحول‌آفرین را فراهم کرد.

استاندار سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: واگذاری پروژه‌های راهسازی بزرگ استان به پیمانکاران بومی و نهادهای استانی نه‌تنها ظرفیت حمل‌ و نقل جاده‌ای را تقویت کرده بلکه اعتماد به تخصص بومی را افزایش داده و زمینه‌ساز ایجاد مشاغل پایدار شده است.

بیجار با اشاره به اینکه با هدایت پروژه‌های حیاتی سیستان و بلوچستان در حوزه راهسازی، جایگاه استان به‌عنوان پیشگام ساخت بزرگراه در ایران تثبیت شده است، گفت در سال گذشته، ۱۲۵ کیلومتر بزرگراه و جاده اصلی به شبکه راهی استان افزوده شد به‌طوریکه طول بزرگراه‌های استان به ۷۷۲ کیلومتر رسیده است.

وی با بیان اینکه دو بانده شدن جاده زابل - زاهدان و مسیر نصرت‌آباد - زاهدان، سفری ایمن‌تر و روان‌تر را برای مردم تضمین می‌کند، تصریح کرد: آسفالت شدن ۳۲۰ کیلومتر جاده روستایی و بهسازی یک‌هزار و ۲۰۶ کیلومتر مسیرهای فرعی و شریانی استان، سطح ارائه خدمات راه و شهرسازی را ارتقا داده است.

استاندار سیستان و بلوچستان تاکید کرد: این پیشرفت‌ها آمار تصادف‌های جاده‌ای را کاهش می‌دهد و بستری برای رونق تجارت فراهم می‌کند.

گفتنی است، اَبَرپروژه راه‌آهن چابهار - زاهدان به‌ عنوان یکی از حلقه‌های راهبردی حمل‌ و نقل ریلی کشور، نقش مهمی در اتصال کریدور جنوب شرق ایران به شبکه ریلی ملی دارد؛ این پروژه نه‌ تنها موجب رونق اقتصادی و توسعه سواحل مکران می‌شود بلکه بستر مناسبی برای سرمایه‌گذاری‌های کلان و رشد پایدار منطقه فراهم می‌آورد.