آیتالله سیدابراهیم رئیسی، رئیسجمهور امروز در مراسم تجلیل از معلمان نمونه کشوری گفت : موضوع تعلیم و تربیت اساس ساختن کشور، صیانت از جامعه، اساس رشد فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، آسیب شناسی و آسیب زدایی از جامعه و ارتقاء یک نسل است. رئیسجمهور با بیان اینکه تعلیم و تربیت ناظر بر رفع همه آسیبهایی است که امروز جامعه را رنج میدهد، یادآور شد: تعلیم و تربیت ناظر بر رفع همه دغدغههایی است که امروز دغدغه مندان، جامعه شناسان، آسیب شناسان و خانوادههای گرامی دارند. بر همین اساس آموزش و پروش مسئله اول در کشور است. آیتالله رئیسی با بیان اینکه انقلاب اسلامی به عنوان یک انقلاب فرهنگی، به فرهنگ، ساختن انسان و ساخت جامعه قرآنی توجه کرده است، اظهار داشت: یک جامعه نمونه با نگاه به آموزش و پرورش رشد خواهد کرد و محور اصلی آن معلم برای ساختن جامعه و مدرسه برای ساختن انسانها خواهد بود. نیازمند یک سند برای رسیدن به وضع مطلوب در آموزش و پرورش هستیم/ همه باید ضرورت تحول را بدانند رئیسجمهور ادامه داد: باید یک بازنگاهی به آنچه هستیم و آنچه باید باشیم و همچنین وضع مطلوب و وضع موجود داشته باشیم و یک تلاش همگانی را برای کم کردن فاصله وضع موجود با وضع مطلوب انجام دهیم. آیتالله رئیسی تصریح کرد: گامهای برداشته شده، گامهای قابل توجهی بوده، اما نگاه به سند تحول آموزش و پرورش ما را بر آن میدارد که یک وضعیت مطلوب و یک نقطه هدف را در نظر بگیریم. این سند میتواند مستند رفتاری و اقدامی ما قرار بگیرد تا به صورت هماهنگ، منسجم و با یک هارمونی و به صورت موزون حرکت کنیم. وی ادامه داد: این سند، مستند اقدام خانواده، مدرسه، آموزش و پرورش و دستگاههای مرتبط با آموزش و پرورش است. دستگاههایی که باید کمک کنند تا آموزش و پرورش بتواند این سند را اجرایی کند. طبیعتا آن بخشهایی که در حوزه اقدامات سختافزاری یا نرمافزاری برای کمک به مدرسه مسئولیت دارند، اقداماتشان بسیار مهم است، امروز نگاه آموزش و پرورش این است که با تحول و ضرورت این تحول، برنامهها را تنظیم کند و اقداماتی که گام به گام طی میشود، در این راستا است. تلاش برای بازکردن گرههای ذهنی جوانان و نوجوانان وظیفه همه معلمان است آیتالله رئیسی با بیان اینکه اگر گره ذهنی باز نشود، به مسئله و انزوا تبدیل خواهد شد، گفت: تلاش برای بازکردن گرههای ذهنی جوانان و نوجوانان وظیفه همه معلمان است و باید به آنچه آنها میگویند، توجه شود. رئیسجمهور ارتباط بین استاد و دانشجو و معلم و دانشآموز را سبب حل مسئله عنوان کرد و اضافه کرد: گاهی دانشآموز آنقدر به معلم خود ارادت و انس دارد که مانند پدر و مادر به معلم خود نگاه میکند. از طرفی حوادث روزگار به نحوی است که شاید دانشآموز کشش و ظرفیت هضم آن حادثه و مسئله را نداشته باشد و در چنین مواقعی معلمان باید حل کننده مسائل دانشآموزان باشند. آیتالله رئیسی ادامه داد: حل مسئله فقط در سخن و صحبت خلاصه نمیشود بلکه گاهی در اجرا باید نسبت به حل مسئله اقدام کرد. مدرسه مرکز ایجاد امید در جامعه است رئیسجمهور تصریح کرد: ما در کشور پیشرفتهای بسیاری داریم راه بازکردن گرههای ذهنی آشنا بودن با همه زوایای آن چیزی است که در کشور داریم. شما معلمان هم باید خودتان مطلع باشید و هم دانشآموزانتان باید مطلع باشند. وی خاطرنشان کرد: دشمن به دنبال ایجاد یاس و ناامیدی است شما دنبال ایجاد امید هستید مدرسه یعنی مرکز ایجاد امید در جامعه، معلم پناه برای دانشآموز و خانواده برای حل مسئله و ایجاد امید نه فقط در خانواده بلکه در جامعه است. نباید با فشار نماینده و استاندار هرجایی دانشگاه فرهنگیان بنا کرد رئیسجمهور اظهار داشت: ایران قوی شکل نمیگیرد مگر با مدرسه قوی و مدرسه قوی شکل نمیگیرد با مگر با معلم قوی. برای تقویت معلمان و برای اینکه معلم قوی بتواند در مدرسه حضور داشته باشد، رهبری فرزانه و حکیم انقلاب فرمودند دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی باید بتواند به عنوان مرکز تربیت نیروی انسانی کارآمد، کار تعلیم و تربیت را در کشور مدیریت کند. وی با تاکید بر اینکه بنای دولت بر تقویت فرهنگیان است؛ اظهار داشت: هم از جهت عِده و عُده و هم از جهت نیروی انسانی به ویژه اساتید برجستهای که بتوانند در این دانشگاه فعال باشند. این کار شروع شده است. هر اقدامی که لازم باشد در دولت انجام میدهیم که دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی بتوانند فعال عمل کنند.
آیتالله رئیسی تصریح کرد: توسعه حساب شده این دو دانشگاه کاملا حرف متینی است؛ در هر کوی و برزنی نمیشود دانشگاه فرهنگیان تأسیس شود. فشار این نماینده، آن استاندار و مسئول نباید باعث تصمیمگیری و تصمیمسازی برای تأسیس یک دانشگاه فرهنگیان شود که تابلو داشته باشد ولی هویت آن، هویت دانشگاه فرهنگیان نباشد. توسعه باید مبنا داشته باشد. هدف رتبه بندی معلمان حفظ شان و منزلت معلم برای تعلیم و تربیت است رئیسجمهور با تاکید بر اینکه تلاش خواهد شد تا هیچ مدرسهای خالی از مشاور و مربی نشود، گفت: نگاه رهبر فرزانه انقلاب به مسئله تربیت بسیار محوری است که در آموزش و پرورش به آن توجه میشود و باید این موضوع به دست توانای معلمان پیگیری شود. وی با اشاره به رتبه بندی معلمان یادآور شد: در تبلیغاتی که درباره رتبهبندی معلمان انجام شد، بیشتر موضوع معیشتی معلمان مورد توجه قرار گرفت درصورتی که هدف رتبه بندی معلمان، افزایش شان و منزلت معلم، علم افزایی و کارایی بیشتر معلمان است. آیتالله رئیسی ادامه داد: موضوع معیشتی در رتبه بندی معلمان جایگاه حداقلی دارد و هدف رتبهبندی این است فکر معلم از موضوع معیشت راحت شده و جایگاه و شان معلم برای تعلیم و تربیت حفظ شود. همه مسائل جامعه در گرو مسائل تربیتی است رئیسجمهور در مراسم گرامیداشت روز معلم امیرالمؤمنین و اولیاء دین (علیهم السلام) را مربی اصلی انسانها عنوان کرد و گفت: جایگاه تعلیم و تربیت جایگاه رفیعی است. ما در جامعه نظم و قانونمحوری را بسیار مهم میدانیم و برای انضباط اجتماعی و اقتصادی اهمیت قائلیم. رئیسجمهور افزود: همه صفاتی که جامعه را زیبا جلوه میدهد در گرو تربیت است؛ از جمله اینکه چگونه انضباط اجتماعی و اقتصادی ایجاد میشود؟ چگونه میتوان با فقر و تبعیض و فساد مبارزه کرد؟ چرا که بسیاری از آسیبهای اجتماعی به خاطر بی توجهی به مسائل تربیتی است. آیتالله رئیسی با بیان اینکه نقش مدرسه در تربیت بسیار مهم است، اظهار داشت: شخص همواره باید احساس کند فکر و اخلاق و رفتارش باید در چارچوبی باشد که مبانی تربیتی و همان مبانیای که در مدرسه به او آموختهاند اقتضاء میکند. رئیسجمهور با اشاره به نقشآفرینی معلمان در این کسوت مقدس خاطرنشان کرد: باید از معلمان به خاطر نقش برجستهای که در جامعهسازی، رفع مشکلات و آسیبهای اجتماعی، صیانت از جامعه، ارتقاء اخلاق و فکر و مبانی علمی و فرهنگی جامعه دارند تقدیر و تشکر کنیم. هیچ مفهومی در مفاهیم دینی بعد از توحید به گستردگی و فراگیری عدالت وجود ندارد رئیسجمهور با اشاره به عدالت آموزشی گفت: از زمانی که به دولت آمدیم گفتیم سازمان برنامه و بودجه، باید بودجه را براساس عدالت تقسیم کند. آیتالله رئیسی بیان کرد: مبنای عدالت در سطح کشور آمایش سرزمینی است اینکه کجاها برخوردارتر و کجاها کمتربرخوردار است. عدالت آموزشی بسیار اهمیت دارد پرچم عدالت را نظام جمهوری اسلامی برداشته و در همه سطوح باید عدالت اجرا شود. وی با اشاره به عدالت و بعثت، عدالت و معاد، عدالت و فرج، عدالت آفاقی و عدالت اجتماعی و اقتصادی و عدالت آموزشی و عدالت جنسی عنوان کرد: هیچ مفهومی در مفاهیم دینی ما بعد از توحید به گستردگی و فراگیری عدالت وجود ندارد. ابزارهای ارتباطی باید در خدمت ارتقا فرهنگی علمی قرار گیرد رئیسجمهور گفت: آنچه که به عنوان سلطه و تهاجم و شبیخون فرهنگی یاد میکنیم و آنکه میتوان با همه ابزاهای ارتباطاتی و اطلاعاتی در دست بشر از آن صیانت کند، فضای مجازی است. اما راه حل چیست؟ راهکار صیانت از بخشی از جامعه در مقابل تهاجم، ساخته شدن افراد در مدرسه است. آیا محدودیت سازی و ممنوعیت امکان پذیر است؟ خیر هیچ کدام امکان پذیر نیست. رئیسجمهور تاکید کرد که این ابزار باید برای خدمت در تعلیم و تربیت و ارتقای فرهنگی و علمی جامعه و ارتقا علم و دانش استفاده شود. با علم و دانش و تلاش باید کاری کرد که فضای مجازی در خدمت ارتقای علم و دانش قرار بگیرد که راه آن تعلیم و تربیت و مدرسه است. جبران عقب ماندگی نیازمند مدیریت جهادی است رئیسجمهور در مراسم گرامیداشت روز معلم به مسئله مدیریت جهادی اشاره کرد و گفت: برخی از عقب ماندگیها به طور عادی قابل جبران نیست بلکه راهکار مدیریت جهادی است، مدیریتی که اندیشه و انگیزه میخواهد تا این عقب ماندگی را جبران کند. آیتالله رئیسی گفت: دشمن امروز آموزش پرورش رشد یافته، نوآوری و فناوری، رشد اقتصادی و رشد تولید را نمیخواهد اما ما همه اینها را میخواهیم و این ایجاد خواهد شد. هرگونه هزینه کردن برای جریان علم، سرمایهگذاری برای کشور است رئیسجمهور هر توجهی به معلم را به مثابه سرمایهگذاری برای کشور دانست و گفت: برای همه شما معلمان به معنای واقعی احترام قائل هستیم و بنای ما توجه به تعلیم و تربیت و مقام رفیع معلم است. آیتالله رئیسی هرگونه هزینه برای تقویت جریان آموزش و پرورش و جریان علم و فرهنگ و ارتقا اخلاق در جامعه را سرمایهگذاری دانست و گفت: نتایج این سرمایهگذاری را امروز و در آینده بیش از بیش مشاهده خواهید کرد. به گزارش ایرنا، هر سال در آستانه ۱۲ اردیبهشت، سالروز شهادت شهید مرتضی مطهری و بزرگداشت مقام معلم، آیین تجلیل از معلمان نمونه سراسر کشور برگزار میشود.