کد خبر : 62606 تاریخ : ۱۴۰۲/۹/۹ - 22:36
استعفای استاندار مازندران از شایعه تا واقعیت؟! دو تحلیل درباب «امکان استعفای» استاندار مازندران امروز پنجشنبه در فضای مجازی استان مازندران خبرهایی منتشر شد مبنی بر اینکه سید محمود حسینی‌پور استاندار مازندران از سمت خود استعفا کرده است.

فارغ از اینکه خبر استعفا صحت داشته باشد یا نه؛ باید شرایط استان و تجربه‌های پیشینی استان‌های دیگر را در چنین شرایطی بررسی کرد و دید که آیا تغییر مدیر ارشد استان در سال انتخابات برای استان و کشور صلاح است یا نه!


عموماً اینگونه است که در سال انتخابات، تغییرات در سطح فرمانداران، معاونان به ویژه معاون سیاسی، و استاندار به ندرت رخ می‌دهد، به ویژه اینکه در استان حاشیه خاصی وجود نداشته باشد و به صورت عادی امور در حال انجام باشد.


اما در استان مازندران اتفاقات دیگری افتاد، مرداد ماه فرماندار چالوس استعفا کرد، استعفایی که ظاهرا ریشه در یک اختلاف داشت! (تغییرات احتمالی دیگر در حوزه فرمانداران را در جریان نیستیم) بعد از دو ماه معاون سیاسی تغییر کرد یا شاید برکنار شد، حالا هم استاندار استعفا کرده است؛ این اتفاقات معلوم نیست چه میزان می‌تواند طبیعی باشد؟!

اما با یک رویکرد تحلیلی اگر به این وقایع نگاه کنیم، استعفای استاندار را می‌توان از دو منظر و یک احتمال بعید مورد واکاوی قرار داد.


نخست اینکه فشارهای درون استان به نماینده عالی دولت به اندازه‌ای گسترده شده که استاندار تشخیص داده باید نهادهای بالاتر وارد موضوع شوند، در چنین شرایطی که اجماع در استان در معرض خلل قرار می‌گیرد، یعنی هماهنگی حداقلی بین نمایندگان مجلس، استاندار، نماینده ولی فقیه، امامان جمعه و مدیران دستگاه‌های اجرایی؛ چهره‌های سرشناس سیاسی و ... وجود نداشته باشد، استاندار تهدید به استعفا می‌کند، این تهدید یکی از آخرین راهکارهای ممکن برای استاندار در جهت خروج از فشارها به حساب می‌آید، تهدیدی که با آمدن نهادها و افراد بالادست‌تر؛ آرامش مقطعی ایجاد کرده و لااقل مدتی بیشتر زمان حضور استاندار را تمدید می‌کند. یادمان نرود که در روز 20 آبان 1400 وزیر کشور در مراسم معارفه استاندار اعلام کرد که «ایشان در سطح ملی مورد اعتماد و حمایت قرار دارند».


منظر دوم، منظری است که استاندار را در جایگاهی بالاتر فرض دارد و می‌خواهد از توانمندی‌های او در منصب‌های ملی بهره ببرد. در این دولت هم چنین اتفاقی افتاد، برای مثال تغییر استاندار قم و حضور او در معاونت سیاسی وزارت کشور که همین چند ماه پیش رخ داد؛ حالا این اتفاق ممکن است برای استاندار فعلی مازندران هم بیافتد؛ و برای ایشان، جایگاهی در حد وزارت، و حضور در وزارتخانه‌ای جدید که امکان شکل‌گیری آن وجود دارد برنامه‌ریزی شده باشد!
اما آیا در شرایطی که هنوز معاونت سیاسی استاندار مازندران با سرپرست اداره می‌شود، درست است که استاندار از این استان برود و به جایگاهی بالاتر ارتقاء یابد؛ حتی با نیت خدمت بیشتر به مردم؟! پاسخ مشخص است!


و سوم (که در مورد استاندار مازندران کاملاً بعید می‌‎نماید) این است که تخلف، فسادی یا هر مورد منکری حادث شده باشد و به استاندار گفته باشند که برای رعایت احترام خودت استعفا کن. این مدل استعفا در بین مدیران مسبوق به سابقه است.


رسانه استان‌سازان اما با تجربه‌ای بیش از یک دهه، که در حوزه بازتاب اخبار استانداران و استانداری‌های کشور دارد، استعفا یا احتمال استعفای استاندار مازندران را خارج از دو تحلیل بالا نمی‌داند؛ در هر دو تحلیل هم آنچه به نفع مردم مازندران خواهد بود این است که تا انتخابات هیچ تغییری در استان اتفاق نیافتد.